La companyia Ostra 28 presenta la seva tercera producció Bilderberg, on tracta de viure una reunió secreta dels més poderosos del planeta, ficció basada en un esdeveniment real al qual la immensa majoria dels mortals mai no tindrem accés.
El Club Bilderberg pot semblar fruit de la malaltissa imaginació d’algun boig conspiranoic, però és totalment real. L’integren les 130 persones més poderoses de la Terra (empresaris, banquers, polítics, membres de la reialesa…), que s’ajunten un cop l’any en un hotel, sempre en un país diferent. En aquestes trobades, es prohibeix l’accés a qualsevol persona aliena al club, i molt especialment als periodistes. Els seus membres es reuneixen i parlen. De què? Ningú no ho sap. Les males llengües diuen que decideixen tot el que passa al planeta: les crisis, les guerres, les epidèmies. Ells, no obstant, ho neguen tot i expliquen que es limiten a fer un innocent canvi d’impressions. Bilderberg intenta resoldre l’interrogant, i mostra als espectadors què passa en una d’aquestes reunions secretes on, potser, es dibuixen els nostres destins.
NOTES DE L’AUTOR
Llenço una pregunta: és el capitalisme la font de tots els mals?
El plantejament pot semblar radical, però la llista d’injustícies i desequilibris que ha provocat i segueix provocant aquest sistema és tan llarga que resulta sorprenent que tanta gent segueixi defensant-lo amb dents i ungles.
Ara bé, si assumim que la cosa no funciona i que s’ha de canviar… com s’ha de canviar? Hi ha un sistema que sigui bo? Perquè els països on es va implementar el comunisme tampoc són precisament exemplars. Existeix una altra opció? O potser els que no funcionem som nosaltres?
Moltes preguntes i cap resposta, però en qualsevol cas una oportunitat per pensar-hi. I per patir i riure. Perquè, malgrat que aquesta capa més profunda hi és, l’obra no deixa de ser un thriller que t’agafa pel coll el primer minut i no et deixa anar fins a l’últim. I una comèdia. Molt burra en alguns moments; negra, negríssima en d’altres. I un drama, com tants cops ho és la vida.
En fi. Benvinguts al club Bilderberg.
Xavi Morató
SOBRE LA COMPANYIA
La primera obra de l’Ostra 28 va ser Life is Real (guanyadora de la convocatòria de residències artístiques de Lluïsos Teatre el 2017), que reflexionava sobre el desig de fama i les seves conseqüències, tot mostrant un univers paral·lel en què conegudíssimes estrelles de la música mai havien arribat a la popularitat. La segona va ser Tot està borrós, un microteatre que mostrava una investigació dins d’un somni lúcid i explorava les parts més fosques del subconscient. I ara a Bilderberg es tracta de viure una reunió secreta dels més poderosos del planeta, ficció basada en un esdeveniment real al qual la immensa majoria dels mortals mai no tindrem accés.
Quina és, doncs, el nostra senyal d’identitat? Potser és la voluntat de mostrar mons insòlits, familiars però alhora estranys. O potser és la pretensió d’afegir elements inusuals al debat, malgrat que la forma pugui ser convencional. Segurament, però, el que ens mou per sobre de tot són les ganes d’explicar bones històries. Ens conformem amb una cosa tan simple i tan difícil com aquesta.