Europa Bull de Jordi Oriol i Indi Gest és un muntatge lingüísticament sorprenent a partir del mite d’Europa i de la seva ebullició actual.
El projecte, guanyador del XII Premi teatral Quim Masó, proposa exposar de forma poètica i elegant, però també amb humor, les pors i queixes com a europeus desemparats.
Sinopsi
És peculiar, i també revelador, que el mite d’un segrest i una violació sigui el que dona nom a Europa. Avui, els de la riba contrària fan el mateix trajecte creuant el Mediterrani, raptats per la idea d’Europa, i, pel camí, són violats i extorsionats. Molts moren al mar i, per als que hi arriben, la negació d’asil i “camps de refugiats” els donen la benvinguda. En moments com aquest, i després de tants -ismes, com podem creure en la Unió Europea sense recórrer als EU-femismes?
Paraules del director
Europa està feta d’històries, de mites. Històries que dibuixen el nostre imaginari. Que ens expliquen. Que ens representen. Europa, en si mateixa, ja és un mite. El que narra la història del nostre Zeus (déu totpoderós) que, encès d’amor per la princesa fenícia Europa, viatjà a les costes de l’actual Líban (o Síria), i sota l’aspecte d’un immens toro, la raptà, creuà el Mediterrani i, arribats a Creta (o Lampedusa), la violà. I potser és d’ençà que… Europa bull.
Sembla una olla a vapor que xiula i fa senyals de fum. Europa retruny, està a punt de petar. És una olla de grills. Un batibull. I de tanta remor, ja no se sent l’alegria de l’himne; ja sols notem la sordesa del seu compositor.
Un autoritari toro blanc va raptar Europa, i tal vegada ara ens adonem que no el sabrem mai domesticar.
Jordi Oriol
Català
A partir de 16 anys
És peculiar, i també revelador, que el mite d’un segrest i una violació sigui el que dona nom a Europa. Avui, els de la riba contrària fan el mateix trajecte creuant el Mediterrani, raptats per la idea d’Europa, i, pel camí, són violats i extorsionats. Molts moren al mar i, per als que hi arriben, la negació d’asil i “camps de refugiats” els donen la benvinguda. En moments com aquest, i després de tants -ismes, com podem creure en la Unió Europea sense recórrer als EU-femismes?
Europa està feta d’històries, de mites. Històries que dibuixen el nostre imaginari. Que ens expliquen. Que ens representen. Europa, en si mateixa, ja és un mite. El que narra la història del nostre Zeus (déu totpoderós) que, encès d’amor per la princesa fenícia Europa, viatjà a les costes de l’actual Líban (o Síria), i sota l’aspecte d’un immens toro, la raptà, creuà el Mediterrani i, arribats a Creta (o Lampedusa), la violà. I potser és d’ençà que… Europa bull.
Sembla una olla a vapor que xiula i fa senyals de fum. Europa retruny, està a punt de petar. És una olla de grills. Un batibull. I de tanta remor, ja no se sent l’alegria de l’himne; ja sols notem la sordesa del seu compositor.
Un autoritari toro blanc va raptar Europa, i tal vegada ara ens adonem que no el sabrem mai domesticar.
Jordi Oriol
- Companyia:
- Direcció:
- Autoria:
- Dramatúrgia:
Jordi Oriol - Ajudantia de direcció:
Anna Serrano Gatell - Direcció tècnica:
Albert Glas - Escenografia:
Silvia Delagneau
Max Glaenzel
Adriana Parra - Il·luminació:
Marc Salicrú - So:
Jordi Salvadó - Audiovisuals:
Marc Permanyer - Vestuari:
Silvia Delagneau
Max Glaenzel
Adriana Parra
Begoña Simón
Rosa Barbero - Música:
Carles Pedragosa
Sasha Agranov
Karl Stets - Producció:
Premi Quim Masó 2018
Teatre Nacional de Catalunya
Indi Gest - Producció executiva:
Helena Font
Gina Aspa
- Miquel Gascon BazTeatre Barcelona
- Carles Armengol GiliTeatre Barcelona
- Iván F. MulaTeatre Barcelona
- Maria Illa
- Marta Turu Pedrola
- Victòria Oliveros Layola
- Victor