Sinopsi
Juana Inés: paràfrasis de sí misma, és un espectacle multidisciplinari que se submergeix en la vida, obra i passió de l’aclamada desena musa Sor Juana Inés de la Creu; en aquesta ocasió les companyies Teatre Estudio (TEES) i Teatre Nòmada (MEX), construeixen una suggeridora peça on el text s’interrelaciona amb la música i dansa tradicional mexicana. Al ritme del son jarocho, acompanyarem a Juana Inés en un vertiginós viatge eròtic i sensorial, sobre la condició de ser dona en diferents temps i en diferents territoris.
‘Aquest projecte és la nostra resposta i contribució des de la nostra pròpia reflexió a la violència contra les dones que es viu al nostre país (Mèxic) ja que els nivells de feminicidis resulten alarmants, també és necessari remarcar que la violència extrema en forma de feminicidi és la més evident però no és l’única que es comet, les violències estructurals, psicològiques, físiques, sexuals, econòmiques i espirituals la majoria de les vegades ni tan sols som capaços de reconèixer-les, és per això que ens és de primordial importància conèixer-les, nomenar-les, i llavors accionar per modificar aquest tipus de comportaments que atempten contra la integritat de les dones d’una banda però també contra la dignitat del comportament dels éssers humans en general.
Creiem també important Investigar en les nostres comunitats escolars i empresarials les postures, informació i accions sobre la violència de gènere, això ens permetrà tenir un panorama molt més ampli i plural sobre la nostra societat respecte d’aquest tema i al final retornar-los nostra nova mirada.
Creuar les troballes que tinguem amb Sor Juana Inés de la Creu, com a personatge, ens permet no només apropar-nos a una de les ments més brillants de la nostra mexicanitat sinó al resultat d’un sincretismes poètic, cultural i humà. Una dona que diu NO a les estructures socials per dir-se SÍ a sí mateixa i a la seva necessitat expressiva malgrat l’estructura social en La Nova Espanya del segle XVII, amb la seva inquisició i les seves estructures patriarcals.’