La plaça del Diamant, una obra essencial del nostre imaginari cultural, una capbussada en l’univers de Mercè Rodoreda, amb una lectura contemporània a càrrec de la directora Carlota Subirós.
Sinopsi
La directora teatral Carlota Subirós ha dit algun cop parlant sobre Mercè Rodoreda que un dels grans mèrits de l’autora va ser saber acceptar i fer fructífer el trauma de l’exili provocat per la guerra civil. I sí, de fet va ser mentre estava exiliada a Ginebra quan Mercè Rodoreda va imaginar la novel·la que ara arriba a escena.
La plaça del Diamant no és només una de les novel·les catalanes més conegudes, sinó una de les obres imprescindibles en l’Europa del segle XX i una creació universal. La novel·la retrata les vivències d’una dona humil del barri de Gràcia, entre la segona República, la guerra i la misèria del franquisme. I la protagonista té tant pes en aquest muntatge, que la interpreten no una, sinó onze actrius d’edats i perfils diversos, en una mena de calidoscopi escènic i femení que ens descobreix matisos i ens mostra constrastos de la vida de la Natàlia, però que també al·ludeix a les nostres vides, les de les nostres mares i les de les àvies. Perquè, com es transmeten i es transformen d’una generació a l’altra les vivències de les dones?
Una mirada contemporània i la música en directe interpretada per la compositora Clara Aguilar són algunes de les altres claus d’un espectacle que és tot un repte escènic i que ens presenta la vivència universal d’una dona, des del desassossec i gairebé la bogeria fins al reconeixement de la identitat pròpia i l’acceptació del present.
Català
La directora teatral Carlota Subirós ha dit algun cop parlant sobre Mercè Rodoreda que un dels grans mèrits de l’autora va ser saber acceptar i fer fructífer el trauma de l’exili provocat per la guerra civil. I sí, de fet va ser mentre estava exiliada a Ginebra quan Mercè Rodoreda va imaginar la novel·la que ara arriba a escena.
La plaça del Diamant no és només una de les novel·les catalanes més conegudes, sinó una de les obres imprescindibles en l’Europa del segle XX i una creació universal. La novel·la retrata les vivències d’una dona humil del barri de Gràcia, entre la segona República, la guerra i la misèria del franquisme. I la protagonista té tant pes en aquest muntatge, que la interpreten no una, sinó onze actrius d’edats i perfils diversos, en una mena de calidoscopi escènic i femení que ens descobreix matisos i ens mostra constrastos de la vida de la Natàlia, però que també al·ludeix a les nostres vides, les de les nostres mares i les de les àvies. Perquè, com es transmeten i es transformen d’una generació a l’altra les vivències de les dones?
Una mirada contemporània i la música en directe interpretada per la compositora Clara Aguilar són algunes de les altres claus d’un espectacle que és tot un repte escènic i que ens presenta la vivència universal d’una dona, des del desassossec i gairebé la bogeria fins al reconeixement de la identitat pròpia i l’acceptació del present.
- Direcció:
- Títol original:
- Autoria:
- Composició musical:
Clara Aguilar - Adaptació:
Carlota Subirós
Ferran Dordal - Dramatúrgia:
Carlota Subirós
Ferran Dordal - Ajudantia de direcció:
Erik Forsberg - Músics:
Clara Aguilar - Escenografia:
Max Glaenzel - Il·luminació:
Carlos Marquerie - So:
Damien Bazin - Vestuari:
Marta Rafa - Fotografia:
David Ruano - Producció:
Teatre Nacional de Catalunya
Grec 2023 Festival de Barcelona - Premis:
VII Premis Teatre Barcelona Millor Direcció, 2024
VII Premis Teatre Barcelona Millor Adaptació, 2024
- Roser Garcia GuaschTeatre Barcelona
- Jordi Bosch ArgelichTeatre Barcelona
- Sílvia Moreno PalomarTeatre Barcelona
- e.luz66
- JOSE GABRIEL DEL VIEJO
- Victòria Oliveros Layola