Amb més d’una dotzena d’òperes, Haydn, un dels compositors fonamentals de la història de la música, ha estat pràcticament absent de la programació dels teatres d’òpera. En aquest cas, Giovanni Antonini, que està gravant la integral de l’obra de Haydn, ens endinsarà a Orlando paladino, una òpera en tres actes que va ser l’èxit operístic més important del compositor.

Sinopsi

De vegades els passos en fals donen peu a obres mestres. Quan el gran duc Pau de Rússia i la seva dona van anunciar l’arribada al palau d’Eszterháza, el príncep Esterházy va encarregar una òpera al compositor oficial, Franz Joseph Haydn, per rebre fastuosament els seus convidats. Però la parella principesca va decidir prendre un altre itinerari.

Aquesta semiparòdia es basa en el poema èpic d’Ariosto Orlando furiós, que també va donar forma a les partitures de Lully (Roland), Vivaldi (Orlando furiós) i Händel (Alcina). El dramma eroicòmic té al centre de la trama una parella noble —Angelica, reina de Catai, i la seva amant Medoro—, que fuig a un castell remot per allunyar-se d’Orlando, paladí de França, que està bojament enamorat d’Angelica, que demana ajuda a la maga Alcina perquè la protegeixi.

Com calia esperar, la música per unificar l’acció dramàtica d’aventures èpiques i jocs amorosos és inspirada, clara, enginyosa, robusta i sempre inventiva; la seva barreja d’elements cavallerosos, sobrenaturals, combinada amb la pròpia farsa, anticipa al propi Don Giovanni de Mozart.

Haydn fusiona patetisme i ironia, sentiments sincers amb paròdia, herois amb covardia i bogeria amb calma, i aconsegueix una confusió a l’oient que ja no pot distingir els bons dels dolents. Un miracle que fa que Orlando paladí sigui una de les millors òperes del segle XVIII.

Durada:
Sinopsi

De vegades els passos en fals donen peu a obres mestres. Quan el gran duc Pau de Rússia i la seva dona van anunciar l’arribada al palau d’Eszterháza, el príncep Esterházy va encarregar una òpera al compositor oficial, Franz Joseph Haydn, per rebre fastuosament els seus convidats. Però la parella principesca va decidir prendre un altre itinerari.

Aquesta semiparòdia es basa en el poema èpic d’Ariosto Orlando furiós, que també va donar forma a les partitures de Lully (Roland), Vivaldi (Orlando furiós) i Händel (Alcina). El dramma eroicòmic té al centre de la trama una parella noble —Angelica, reina de Catai, i la seva amant Medoro—, que fuig a un castell remot per allunyar-se d’Orlando, paladí de França, que està bojament enamorat d’Angelica, que demana ajuda a la maga Alcina perquè la protegeixi.

Com calia esperar, la música per unificar l’acció dramàtica d’aventures èpiques i jocs amorosos és inspirada, clara, enginyosa, robusta i sempre inventiva; la seva barreja d’elements cavallerosos, sobrenaturals, combinada amb la pròpia farsa, anticipa al propi Don Giovanni de Mozart.

Haydn fusiona patetisme i ironia, sentiments sincers amb paròdia, herois amb covardia i bogeria amb calma, i aconsegueix una confusió a l’oient que ja no pot distingir els bons dels dolents. Un miracle que fa que Orlando paladí sigui una de les millors òperes del segle XVIII.

Fitxa artística
Veure fitxa sencera
Enllaç copiat!