Carme Portaceli porta a escena una nova versió de Terra Baixa, l’obra més universal d’Àngel Guimerà sobre el bé i el mal, en una adaptació de Pablo Ley que se situa al segle XXI.
Sinopsi
Terra baixa és, per sobre de tot, una obra de teatre d’emoció trepidant que llisca des del drama rural cap a la tragèdia romàntica per esclatar en un últim crit alliberador, quan el Manelic etziba, després d’haver assassinat l’amo: «He mort el llop! He mort el llop! He mort el llop!». Tres vegades, a fi que quedi clar. El bé triomfa sobre el mal, la virtut sobre el vici, la puresa de les muntanyes (prop del cel) sobre la mesquinesa de la terra baixa (i, a baix de tot, la Barcelona industrial de finals del segle XIX i les seves misèries).
Paraules de la directora i el dramaturg
Darrere del crim passional d’en Manelic batega clarament un drama social que, llegit des del segle XXI, anticipa de moltes maneres la història del segle XX. El treballador (Manelic) que s’enfronta a l’amo (Sebastià) per alliberar el seu futur (Marta) és un transsumpte de la lluita de classes i no cal tenir gaire imaginació per veure-hi un origen no gens remot de la Guerra Civil (amb tantes anticipacions com es vulguin: Setmana Tràgica, Trienni Bolxevic, dictadura de Primo de Rivera…).
Segur que Guimerà pensava, a la seva manera, en la justícia social, però difícilment podia imaginar un món en el qual es produís la Revolució Russa o l’auge del feixisme i, encara menys, que la confrontació entre aquestes dues forces acabés en una Guerra Mundial devastadora.
Pablo Ley Fancelli / Carme Portaceli
Català
A partir de 14 anys
Terra baixa és, per sobre de tot, una obra de teatre d’emoció trepidant que llisca des del drama rural cap a la tragèdia romàntica per esclatar en un últim crit alliberador, quan el Manelic etziba, després d’haver assassinat l’amo: «He mort el llop! He mort el llop! He mort el llop!». Tres vegades, a fi que quedi clar. El bé triomfa sobre el mal, la virtut sobre el vici, la puresa de les muntanyes (prop del cel) sobre la mesquinesa de la terra baixa (i, a baix de tot, la Barcelona industrial de finals del segle XIX i les seves misèries).
Darrere del crim passional d’en Manelic batega clarament un drama social que, llegit des del segle XXI, anticipa de moltes maneres la història del segle XX. El treballador (Manelic) que s’enfronta a l’amo (Sebastià) per alliberar el seu futur (Marta) és un transsumpte de la lluita de classes i no cal tenir gaire imaginació per veure-hi un origen no gens remot de la Guerra Civil (amb tantes anticipacions com es vulguin: Setmana Tràgica, Trienni Bolxevic, dictadura de Primo de Rivera…).
Segur que Guimerà pensava, a la seva manera, en la justícia social, però difícilment podia imaginar un món en el qual es produís la Revolució Russa o l’auge del feixisme i, encara menys, que la confrontació entre aquestes dues forces acabés en una Guerra Mundial devastadora.
Pablo Ley Fancelli / Carme Portaceli
- Direcció:
- Títol original:
- Autoria:
- Any del text:
- Adaptació:
Pablo Ley - Dramatúrgia:
Pablo Ley
Carme Portaceli - Ajudantia de direcció:
Montse Tixé - Escenografia:
Paco Azorín - Il·luminació:
Ignasi Camprodon - So:
Jordi Collet - Audiovisuals:
Miquel Àngel Raió - Vestuari:
Carlota Ferrer - Moviment:
Ferran Carvajal - Fotografia:
David Ruano - Producció:
Teatre Nacional de Catalunya - Any de la producció:
- Trinitat Gilbert MartínezTeatre Barcelona
- Neus Mònico FernándezTeatre Barcelona
- Carles Armengol GiliTeatre Barcelona
- Roser Garcia GuaschTeatre Barcelona
- Sergi Villagrasa
- Jordi Casas Duocastella
- JOSE GABRIEL DEL VIEJO
- Victòria Oliveros Layola
- Manel Ibáñez