Rostoll Cremat de Toni Gomila, és una història de cobdícia i ambició està ambientada a Mallorca i parla de turisme però és, de fet, una metàfora escènica de la societat en què vivim. Un muntatge amb molt de sol que parteix d’una rondalla i en el qual les gallines ponen ous d’or.
Sinopsi
Heu sentit mai la Rondalla d’en Joanet de sa gerra? Té una pila d’anys, però encara avui sembla ben bé que ens parli a cau d’orella. Us l’explicaran, segur, el dramaturg i actor Toni Gomila i els seus companys d’escenari, que aborden la realitat més propera amb la qual conviuen els mallorquins i mallorquines. Ho fan amb una història procedent de la tradició popular però també amb textos, històries i idees que igual formen part de les obres d’Henrik Ibsen que d’un Shakespeare o una peça de Txékhov… Tot, ben amanit amb les paraules del mateix Gomila, que ens parla de la Mallorca on es va a buscar el sol a l’hivern, la que s’omple a vessar de turistes a l’estiu, la que fa fora de casa seva algú que hi viu per encabir-hi un visitant que paga bé, la que ha trobat en el turisme, en definitiva, una gallina que pon ous d’or i es torra sota el sol. Com ha canviat aquest turisme que és font de riquesa i de tantes altres coses la mentalitat i els hàbits dels mallorquins i mallorquines? Parlem de les llums i les ombres del fenomen turístic que ha marcat per sempre més la vida dels illencs? És, precisament, el que Toni Gomila explora amb aquest muntatge sobre límits i ambició.
Segur que encara associeu el nom del dramaturg al muntatge Acorar, una reflexió universal sobre la identitat dels pobles a partir d’un fet particular (la matança del porc i la pagesia mallorquina) que després de vuit anys segueix omplint les sales on es representa. De fet, el mateix Gomila confessa que Rostoll cremat reprèn, amplifica i multiplica l’ambició escènica que el va dur a escriure Acorar i que representa la culminació de vint anys de trajectòria. Àcid, irònic, mordaç… Així és un text que, un cop més, toca una situació particular per transmetre un missatge universal. Dirigeix el muntatge Oriol Broggi, ànima de la companyia La Perla 29 que, ara fa un any, va obrir la darrera edició del Grec amb El poema de Guilgamesh, rei d’Uruk.
Català
Heu sentit mai la Rondalla d’en Joanet de sa gerra? Té una pila d’anys, però encara avui sembla ben bé que ens parli a cau d’orella. Us l’explicaran, segur, el dramaturg i actor Toni Gomila i els seus companys d’escenari, que aborden la realitat més propera amb la qual conviuen els mallorquins i mallorquines. Ho fan amb una història procedent de la tradició popular però també amb textos, històries i idees que igual formen part de les obres d’Henrik Ibsen que d’un Shakespeare o una peça de Txékhov… Tot, ben amanit amb les paraules del mateix Gomila, que ens parla de la Mallorca on es va a buscar el sol a l’hivern, la que s’omple a vessar de turistes a l’estiu, la que fa fora de casa seva algú que hi viu per encabir-hi un visitant que paga bé, la que ha trobat en el turisme, en definitiva, una gallina que pon ous d’or i es torra sota el sol. Com ha canviat aquest turisme que és font de riquesa i de tantes altres coses la mentalitat i els hàbits dels mallorquins i mallorquines? Parlem de les llums i les ombres del fenomen turístic que ha marcat per sempre més la vida dels illencs? És, precisament, el que Toni Gomila explora amb aquest muntatge sobre límits i ambició.
Segur que encara associeu el nom del dramaturg al muntatge Acorar, una reflexió universal sobre la identitat dels pobles a partir d’un fet particular (la matança del porc i la pagesia mallorquina) que després de vuit anys segueix omplint les sales on es representa. De fet, el mateix Gomila confessa que Rostoll cremat reprèn, amplifica i multiplica l’ambició escènica que el va dur a escriure Acorar i que representa la culminació de vint anys de trajectòria. Àcid, irònic, mordaç… Així és un text que, un cop més, toca una situació particular per transmetre un missatge universal. Dirigeix el muntatge Oriol Broggi, ànima de la companyia La Perla 29 que, ara fa un any, va obrir la darrera edició del Grec amb El poema de Guilgamesh, rei d’Uruk.
- Direcció:
- Dramatúrgia:
Toni Gomila - Ajudantia de direcció:
Joan Miquel Artigues - Escenografia:
Oriol Broggi
Rafel Lladó - Il·luminació:
Guillem Gelabert - So:
Oriol Broggi - Vestuari:
Antònia Fuster - Vídeo:
Agustí Torres - Producció:
Grec 2019 Festival de Barcelona
Teatre Principal de Palma
Produccions de Ferro - Producció executiva:
Fàtima Riera
Cristina Bugallo
- Magui AlbaTeatre Barcelona
- Francesc Esteve i TomàsTeatre Barcelona
- Neus Mònico FernándezTeatre Barcelona
- Berta Cotrina DomingoTeatre Barcelona
- Miquel Gascon BazTeatre Barcelona
- Carles Armengol GiliTeatre Barcelona
- JOSE GABRIEL DEL VIEJO
- Victòria Oliveros Layola
- Josep OS