Glòria Balañà i Altimira

Llicenciada en Art Dramàtic en l’Especialitat de Direcció Escènica i Dramatúrgia a l’Institut del Teatre de Barcelona (2003), i Màster Universitari en Estudis Teatrals per la UAB, l’IT i la UPF (2012)

Amplia la seva formació amb cursos de dramatúrgia i interpretació a la Biennal de Venècia (Jan Lauwers, Anne Bogart), l’Obrador de la Sala Beckett (Claudio Tolcachir, Javier Daulte, Sanchis Sinisterra, entre altres), La Piconera (Los Corderos) i al Festival Internacional de Sitges i Sgae (Yves Lebeau).

Com a directora d’escena ha realitzat, entre altres, els següents espectacles:

  • “Tot el que passarà a partir d’ara” de Joan Yago. Teatre Lliure (2023).
  • “Els ossos de Montaigne”. Creació. Festival Grec, Centre de les Arts Lliures-Fundació Brossa i Teatre Principal de Palma (2022 i 2023)
  • “L’esperança cega” (Decameró), de Gregorio Luri. Teatre Nacional de Catalunya. (2020)
  • “Decadència” d’Stefen Berkoff. Temporada Alta i Fundació Joan Brossa (2019 i 2020)
  • “Les Cadires” d’Eugène Ionesco. Temporada Alta i Teatre Akadèmia (2016)
  • “El setè cel”, de Caryl Churchill. Teatre de l’Enjòlit. Sala Beckett (2014)
  • “Joves extraordinaris (Utopies)”, de Victoria Szpunberg, projecte pedagògic escola Eòlia. Montpellier, Barcelona (Grec) i Berlín. (2013)
  • “Boys don’t cry”, de Victoria Szpunberg, Cuarta Pared Madrid (2013), Teatre Lliure (Grec 2012) i Teatre Tantarantana (2012).
  • “La marca preferida de las hermanas Clausman”, de Victoria Szpunberg. Sala Cuarta Pared Madrid (2011) i Teatre Tantarantana (2010)
  • “Elèctrics”, de Pau Miró. Temporada Alta (2009) i Sala Beckett (2010)
  • “Reflections”, concert-instal·lació. Idea de José Luis Bieito. Caixa Forum de Barcelona (2008)
  • “Àlea Arborea”, concert escenificat d’Anna Bofill. Sala Beckett (2007)
  • “L’ham”, de Gemma Rodríguez. Sala Beckett (2007)
  • “Los perros y los niños son los únicos que miran con ojos de poeta”, creació. Teatre Principal de Vilanova i la Geltrú (2006)
  • “Pulsió”, de Franz Xaver Kroetz. Teatre de Calaix. Teatre Tantarantana (2005)
  • “Hamletmachine” de Heiner Müller. Teatre Lliure (2004)

Com a dramaturga, ha escrit i dirigit “Desencant”, al Teatre Lliure i al Sitges Teatre Internacional (2004); “Elecktra”, al Teatre Estudi de l’IT (2003), i “M. Bovary” al Teatre Artenbrut (2002), obra publicada a la revista Escena.

Com a ajudant de direcció ha treballat amb Ramon Simó, Carles Alfaro, Àlex Rigola, Carme Portaceli i Luca Valentino, entre altres, en diferents teatres i festivals de Catalunya (TNC, Teatre Lliure, Festival de Peralada, Festival d’Òpera de Butxaca, etc) i Europa

En el camp de la docència: des del 2012 és professora de dramatúrgia i direcció a l’Institut del Teatre de Barcelona. També imparteix classes de direcció escènica i interpretació a l’Obrador de Sala Beckett i a Eòlia.

És membre fundadora de l’Associació Elecktra Projectes Culturals, i del consell redactor de la revista “Pausa. Quadern de teatre contemporani” de la Sala Beckett, des de 2007.

Va rebre el Premi Escenificació de l’Institut del Teatre de Barcelona pel projecte “L’ham”, de  Gemma Rodríguez (2007) i ha obtingut  dues Beques de Recerca i Creació de la Generalitat de Catalunya per als projectes  “Cloud nine” (2012) i “En pausa” (2020). Ha rebut una Beca-Premi Ciutat de Barcelona de l’Ajuntament de Barcelona per a la creació del projecte “Els ossos de Montaigne” (2021).

Fotos i vídeos
Articles relacionats

El setè cel és a la Beckett

Caryl Churchill és una de les autores de teatre anglosaxones més reconegudes i representades, però encara és força desconeguda a les nostres sales. La companyia Teatre de l’Enjòlit s’ha proposat […]