Magüi Mira
Magüi Mira, directora, actriu, dramaturga i productora, és, als 77 anys, una de les més destacades i prolífiques personalitats del teatre espanyol dels últims 40 anys. És membre fundador de l’Acadèmia de les Arts Escèniques d’Espanya. Sòcia de l’ADE. Distingida el 2018 pel Ministeri de Cultura amb la Medalla d’Or a les Belles Arts, va guanyar el 2019 el darrer Premi Valle Inclán a la Millor Creació Teatral de l’Any per la direcció de Consentiment. Ha rebut el Premi Ercilla a la millor Trajectòria Professional, entre molts altres reconeixements. El seu treball professional és un referent de lluita i compromís per la igualtat i la dignitat de la dona. Nascuda a València el 1944, cinc anys després de finalitzada la guerra civil, la seva infància transcorre immersa en la lluita de la fam i la manca de cultura i llibertat Estudia Història Medieval a la Universitat Luis Vives de València, És llicenciada en Art Dramàtic per l’Institut del Teatre de Barcelona, L’any 1980 guanya l’admiració de públic i crítica amb la seva mítica interpretació del personatge de Molly Bloom, de l’Ulisses de James Joyce, amb qui recorre intermitentment Espanya, Llatinoamèrica i la Xina durant més de 20 anys. Com a actriu i directora d?escena, ha protagonitzat i dirigit més de 70 produccions. Com a Actriu, ha interpretat grans personatges de l’escena, dirigida per destacats creadors de l’escena espanyola, per als teatres més emblemàtics del país, en textos cabdals com a Senyoreta Julia, de Strindberg, dirigida per Emilio Hernández, Cristales Rotos, dirigida per Pilar Miró , d’A.Miller, Tres Dones Altes, d’Albee, dirigida per Jaime Chávarri, Marco Antonio i Cleopatra, de Shakespeare, dirigida per Jose Carlos Plaza, Escenes de Matrimoni, d’I.Bergman, L’Anarquista, de David Mamet, La Culpa , també de Mamet, dirigida per Juan Carlos Rubio, o MagüiMira MollyBloom, de James Joyce. Com a Directora i Versionista destaquen, entre molts altres treballs, Top Girl, de C. Churchill, Màster Class, de T. McNally, Madame Bovary, de G. Flaubert, La Marquesa d’O, d’H. Von Kleist, Conte d’Hivern, de W.Shakespeare i Ay Carmela, de J.Sanchis Sinisterra, ambdós per al teatre Fontanka de Sant Petersburg (Rússia), El Discurs del Rei, de D.Seidler, per al Teatre Espanyol de Madrid, o L’Estany Daurat d’E. Thompson. Ha dirigit Festen, de T.Vinterberg, Consentiment, de Nina Raine, i Naufragis d’Alvar Nuñez, de J.Sanchis Sinisterra, per al Centre Dramàtic Nacional. Pel Festival Internacional de Mèrida ha dirigit Pluto, d’Aristòfanes, Cèsar i Cleòpatra, text d’Emilio Hernández, i els seus textos Las Amazonas, a partir de Von Kleist, i Penélope a partir de l’Odissea. Les seves últimes direccions, Adéu, propietari meu, de María de Zayas, per la qual ha rebut el premi Arts Escèniques de la Generalitat Valenciana, a la Millor Direcció de l’any 2021, i El Abraçat, de C. Herrström segueixen la seva gira pels teatres d´Espanya. En aquests moments interpreta la seva codirecció de MagüiMira MollyBloom, per la qual ha estat nominada als premis Max com a Millor Actriu. i ha rebut l’elogi unànime de crítica i de públic. Acaba d’estrenar amb gran èxit Nocturns, d’I. Correa, al Teatre Espanyol de Madrid i assaja Addictes, de D.Dicenta i J. Gómez, protagonitzada per Lola Herrera, arribarà als escenaris a l’agost de 2022. Ha participat en nombroses pel·lícules i sèries de Televisió. Les seves últimes intervencions a Un mundo Normal de Achero Mañas, ia Las Estrellas, de Zoe Berriatúa, han rebut l’elogi de la crítica. Acaba de rodar Venus, última pel·lícula de Jaume Balagueró, Oblit d’Inés Paris, i protagonitzat Algú que tingui cura de mi, pel·lícula d’Elvira Lindo i Daniela Fejerman.