“Elles” és una peça, la música i les lletres del qual són d’en Josep Maria Ribaudí “Kabrota”. És el seu primer musical i esperem que no sigui l´últim. A ell li reconeixem el mèrit d’haver estrenat un musical propi, lluny dels teatres de les grans ciutats, en un moment de desànim teatral per culpa de la pandèmia i d’haver sabut utilitzar tot el coneixement que li ha donat ser un veterà i compulsiu espectador de teatre.
És la història de deu dones d’una mateixa família que tenen en comú la soledat o l’abandó en les més variades formes. Són històries reals viscudes o contades. El fil conductor és el relat d’una tieta àvia que ha regalat a una neboda un panteó familiar on s’hi troben les deu dones esmentades. Cada setmana, la visita a la tieta és converteix en un relat en forma de cançó.
Tot i tenir una llarga trajectòria en el teatre musical (Rent, Mamma Mia, Cop de Rock…) és la primera vegada que podem gaudir de l’actriu Mònica Vives amb tant de protagonisme. Aquí encarna tots els personatges: la tieta, la neboda i les deu dones amb petites modificacions en el registre de la veu, en el moviment o els complements del vestuari. Les cançons, al meu entendre, són difícils però la mezzosoprano Vives s’hi troba còmode i les canta amb una gran i senzilla naturalitat.
La directora i dramaturga és Sílvia Sanfeliu qui ha escrit el text i ha posat tots els matisos als sentiments de cada cançó. Ens ha transportat a un passat i unes vivències llunyanes tractades amb una tendresa exquisida. El pianista, Txema Riera, responsable també dels arranjaments, intervé actoralment en algunes escenes.
Vull destacar la cançó interpretada al damunt del piano o el bolero amb el que trenca la nostàlgia i tristesa dels temes anteriors utilitzant un “mantón de Manila” que la intèrpret fa volar donant aire a l’escenari i vida a la història. Tot això li devem a la directora de moviment, Encarni Sanchez, que ja ens va demostrar la seva creativitat, precisió i saber fer a Stabat Mater.
La guinda final del dia de l’estrena va ser la interpretació a piano d’un tema per part del autor de l’obra i rodejat per tot l’equip. Un dia i una obra que no oblidarem.