Ahir dimarts dia 14, a la Sala Atrium, vam poder veure la peça que obre el Cicle de Creació Escènica DespertaLab 2019, impulsat per la Nau Ivanow i la mateixa Sala Atrium. Aquesta cinquena edició del Cicle, consta de quatre espectacles: “Excalibur i altres històries d’animals morts“, “Unheimlich“, “La Caja” i “La leyenda del fauno i El viaje“.
Aquesta primera proposta, EXCALIBUR I ALTRES HISTÒRIES D’ANIMALS MORTS, és una creació dels Hermanos Picohueso, als que nosaltres vam conèixer a la Fira de Tàrrega 2017 amb la proposta “Ningú va als aniversaris a l’estiu”, peça amb la que van iniciar el seu recorregut.
La companyia Hermanos Picohueso, de Mallorca, està integrada per Lluki Portas (actriu, directora i creadora), Diego Ingold (actor, improvisador i artista plàstic), Jaume Miralles (il·luminador i tècnic audiovisual) i Gal·la Peire (productora), quatre artistes amants de la tecnologia que beuen de fonts escèniques, literàries, cinematogràfiques, fotogràfiques, YouTube, històries de les seves àvies i experiències pròpies.
Amb aquesta proposta, persegueixen la voluntat de desdibuixar els rols de cadascun dels integrants de la companyia damunt l’escenari.
L’espectacle té com a punt de partida el joc de taula “Expoli”, creat per la mateixa companyia que fa evidents les estructures del poder i del que neix la dramatúrgia de l’espectacle.
EXCALIBUR I ALTRES HISTÒRIES D’ANIMALS MORTS s’estructura a base de diferents històries relacionades amb les pors mundials i la desconfiança, amb un desplegament tècnic propi de la televisió en directe. Tot des de la mirada dels animals morts que, sense saber-ho, han estat les víctimes col·laterals de les polítiques de la por.
Dolly, la primera ovella clonada de la història, és la presentadora d’un programa de televisió “L’Ornitorracó” que compta amb una corresponsal molt especial, la gossa Laika, el primer animal enviat a l’espai dins una nau especial.
En el programa van apareixent uns rens descongelats a Sibèria, a causa del canvi climàtic, que van morir per l’àntrax, unes gallines sacrificades per la grip aviar, o les vaques sacrificades per la malaltia de les vaques boges i Excalibur, víctima de la suposada arribada de l’Ebola al nostre país.
Una reflexió sobre les epidèmies i catàstrofes d’impacte mundial que han estat utilitzades per part del poder com a mecanismes de por i control. Una reflexió sobre la influència de les grans multinacionals farmacèutiques en la difusió d’aquestes pors.
Una posada en escena arriscada i molt elaborada, amb la utilització del vídeo en directe i la creació d’escenes amb maquetes i elements que “semblen” desordenats a l’escenari.
Una gran espontaneïtat i energia en els quatre intèrprets que traspassa els límits del mateix escenari, provocant ganes de participar. Uns titelles “vives” que ens van deixant anar missatges subtils però efectius sobre la gran manipulació a la que tots estem sotmesos des dels poders econòmics o polítics.
S’agraeix moltíssim poder veure una proposta escènica meditada fins al últim detall i cuinada a poc a poc, amb molts mesos de treball darrere, a la que s’ha d’afegir la implicació total dels actors amb unes interpretacions que creiem són per ells realment estressants i esgotadores.
Una proposta atractiva, jove, fresca i una mica esbojarrada, que ens ha agradat molt.
Per poder veure la ressenya original, només cal clicar en aquest ENLLAÇ