Ara que, darrerament, s’ha posat de moda el teatre documental, resulta tan curiós com interessant que Marilia Samper hagi decidit transformar el gènere per posar l’accent en la primera persona i els records familiars. Amb aquest muntatge que escriu i dirigeix, fa servir l’arbre genealògic i textos biogràfics (com el diari d’una àvia) de la protagonista (l’actriu Meritxell Yanes) per donar veu a testimonis anònims que, no obstant això, són part imprescindible i molt valuosa de la nostra història col·lectiva. Lluny de ser un exercici capriciós, Kilòmetres transmet una gran generositat, una bona dosi de tendresa i una universalitat molt autèntica. Feta amb el cor a la mà, però, la complexa realitat familiar de la narradora entorpeix el ritme, complicant-se en un entramat de germans i germanes que no acaba mai i que ens impedeix seguir la trama amb naturalitat. Aquest problema provoca una baixada d’intensitat i interès en el segon terç de la proposta. Afortunadament, una posada en escena efectiva i l’actitud propera i carismàtica de Yanes ajuden a remuntar l’espectacle en el seu tram final. Cal destacar, a més, tots els fragments audiovisuals que són, en essència, l’ànima d’aquesta obra que es manté fidel als fets fins a les darreres conseqüències, aconseguint evocar el valor immaterial d’un àlbum de fotos antic.
Enllaç copiat!