Una proposta que es va estrenar dins del Festival Grec 2019 amb dues representacions al Mercat de les Flors, s’estrena de nou a Barcelona, al Teatre de la Biblioteca de Catalunya, on farà estada fins al dia 1 de desembre.
ROSTOLL CREMAT és una història de cobdícia i ambició ambientada a Mallorca, una al·legoria de la societat en què vivim. Un text de Toni Gomila magistralment dirigit per Orilol Broggi.
La “Rondalla d’en Joanet de sa Gerra” (recollida per Mossèn Alcover a les seues Rondalles d’en Jordi des Racó) és el punt de partida per a la construcció d’una metàfora sobre la indústria de l’oci i del turisme.
En Toni Gomila i l’Oriol Broggi, han construït una proposta que parteix d’aquesta rondalla i afegeix textos que formen part d’obres de Shakespeare (Macbeth, el rei Lear), Henrik Ibsen (L’enemic del poble) o Txékhov (L’hort dels cirerers i L’oncle Vania), i evidentment els textos del mateix autor, per parlar de la Mallorca on es busca el sol dia i nit, la que s’omple de turistes que han estat acollits pels habitants de l’illa com si fossin l’única font de riquesa possible.
Una història que comença als anys 30 del segle XIX quan Georges Sand hi anà amb Frederic Chopin per passar-hi un hivern i parlà dels mallorquins com “orangutans”. Una proposta on tant l’autor com el director volen fer reflexionar sobre l’impacte del turisme a la societat actual a partir del bagatge que don la literatura.
Una proposta que ens descriu una “tragèdia”, la de la “destrucció” d’una illa, en to de comèdia.
La rondalla ens explica com la família d’en Joanet (Toni Gomila), va passant de dècada en dècada, de viure en una gerra, a tenir una barraca, una casa petita, una gran casa, un palau, …. Seran metges, batlles i reis. La seva ambició no té límits, arribant a demanar a Sant Pere (magnífic Joan Toni Sunyer en aquest paper), que volen ser el mateix Jesús. La dona d’en Joanet (Catalina Alorda) sempre vol tenir o ser, una mica més. Només la filla petita de la família (Catalina Florit) lluita per fer raonar sobre la inviabilitat de tanta ambició i la destrucció que provoca la massificació turística.
I al mateix temps que ens parlen dels canvis en la vida del Joanet i la seva nombrosa família, també ens parlen dels canvis que ha suposat la irrupció del turisme a l’illa de Mallorca, l’aparició del Rent a car, la desaparició de platges per permetre encabir més barques, la destrucció de pobles rurals per construir centres comercials o apartaments, la desaparició dels bars on coneixies al propietari, la tala indiscriminada d’arbres, els souvenirs, ……
Aquesta és la tercera obra de Toni Gomila que veiem després d’ACORAR i PECCATUM.
És la primera proposta de gran format coproduïda per Produccions de Ferro, empresa nascuda en 1998 a Manacor, i de la que n’és el director. El mateix Toni Gomila confessa que ROSTOLL CREMAT reprèn, amplifica i multiplica l’ambició escènica que el va dur a escriure Acorar i que representa la culminació de vint anys de trajectòria. Àcid, irònic, mordaç… Així és un text que, un cop més, toca una situació particular per transmetre un missatge universal.
L’espai escènic d’Oriol Broggi i Rafel Lladó ens situa dins d’un camp mallorquí, un sembrat que a estones es converteix en platja. Un fons visual on es projecten imatges audiovisuals de conreus o del mar de la mà d’Agustí Torres.
Els quatre actors Queralt Albiñana, Catalina Alorda, Catalina Florit i Joan Toni Sunyer, es desdoblen en un bon nombre de personatges, parlen diversos idiomes i acompanyen en tot moment al Joanet-Toni Gomila protagonista. Una posada en escena molt dinàmica i engrescadora.
Una bona proposta que cal veure.
Per poder veure la ressenya original, només cal clicar en aquest ENLLAÇ