10 novetats teatrals per aquest Sant Jordi

Redacció

El teatre no només es pot veure i sentir, també es pot llegir. Us proposem 10 lectures publicades entre el Sant Jordi de l’any passat i aquest. Hi trobareu textos dramàtics, assajos, biografies… trieu i remeneu!


SEMPRE SHAKESPEARE

Hamlet, Coriolà, El Rei Lear, Ricard II, Nit de Reis, Conte d’Hivern, El mercader de Venècia, El somni d’una nit d’estiu, Ricard III, Venus i Adonis. Versions a peu d’obra és un recull de deu obres de Shakespeare traduïdes per Joan Sellent, la majoria estrenades però en bona part també inèdites. Són textos que han passat pel sedàs de la representació i que, havent superat la immediatesa de l’oralitat, ara ens arriben a punt per ser llegides, en un català viu i entenedor, natural i alhora ple de virtuosisme. “Traduint Shakespeare, Sellent ha fet prodigis. Ens ha donat un rigor formal extraordinari, sense que això sigui una frontera per la comprensió profunda d’un món tan heterogeni com el de Shakespeare” diu Xavier Albertí, director del Teatre Nacional,

LLUÍS HOMAR, UN ACTOR QUE ES DESPULLA

Lluís Homar, un dels actors més reconeguts del nostre país, fa, en aquest llibre, un exercici molt valent de sinceritat. Homar parla obertament de la seva carrera i de la seva vida. Teatre Lliure, Fabià Puigserver, Anna Lizaran, Lluís Pasqual, Pedro Almodóvar, Xavier Albertí, Nova York, Terra baixa, Hamlet. Lluís Homar explica moltes coses que mai no ha explicat. De voler ser el millor actor del món al preu que fos a voler guanyar la cursa de la vida. Aquest és el canvi que ha viscut i que ara vol compartir. Perquè guanyar la cursa de la vida és possible. Aquest és el gran missatge del llibre. Ara comença tot és un llibre escrit des del record, des del dubte, des de la certesa, des de la por, des de l’entusiasme, des de la complicitat. I, sobretot, des de l’honestedat.

LA FORÇA DE MOUAWAD

Identitat, exili, desarrelament, memòria, recerca dels orígens, responsabilitat i violència marquen amb ferro roent l’obra de Wajdi Mouawad. La sang de les promeses ens parla de l´instant en què ens adonem que aquell sentiment sobre el qual ens hem construït és una mentida. I ens demana què som, quant d’horror som capaços de patir i infligir, i si hi ha esperança malgrat el dolor. El text ens condueix a una catarsi a partir del mite i dels drames del nostre temps. Com diu Oriol Broggi, “la força del que està escrit en aquestes pàgines és tan profunda que les paraules, les frases i les imatges queden gravades amb una brutalitat inaudita al cor de qui les llegeix”.

CARME PORTACELI, LA TRAJECTÒRIA D’UNA DIRECTORA TENAÇ

Carme Portaceli i la FEI, Factoria Escènica Internacional és una biografia professional on es contempla –en paral·lel– la trajectòria d’una directora teatral i d’un companyia de teatre fundada per ella mateixa ara fa deu anys. De manera que la biografia és, alhora que un document de caràcter escènic, un fet commemoratiu. Ambdues biografiades resulten indestriables l’una de l’altra, coincideixen en tot i per tot pel que fa a coherència en el discurs ideològic, aposta pel risc i proposta formal. Pàgina a pàgina, transiten per diverses etapes: Institut del Teatre, Teatre Lliure, Nau Ivanow, Teatre Nacional de Catalunya, Centro Dramático Nacional, Teatro Español, etc. La biografia, composada per Damià Barbany, aconsegueix un bon equilibri entre la trama, l’argument, la cronologia i el discurs que es vol comunicar: resultant aquest, alhora amè, documentalista i divulgatiu.

TOTA LA DRAMATÚRGIA DE LORCA EN UN VOLUM

D’entre el monumental llegat literari de Federico García Lorca (1898- 1936) potser és en la seva vessant com a dramaturg on va aconseguir portar més lluny la seva visió tràgica del món. Aquest volum recull tota la producció teatral de Lorca així com textos inacabats, apèndixs, versions alternatives i cançons.

UN NOU TEXT DE DAVID PLANA

L’editorial Comanegra publica un nou text del dramaturg David Plana, Els encantats. L’Arnau i la Bruna organitzen una escapada familiar amb el pare a Aigüestortes, l’últim lloc on van ser feliços, un estiu llunyà durant la seva adolescència. Mentre sopen, sortiran del silenci traumes, culpabilitats i retrets del passat. Assistim a un viatge simbòlic marcat pel record i la felicitat perduda, amb la complexitat de les relacions entre pares i fills com a teló de fons. Aquest és precisament un dels grans temes de l’obra teatral de Plana, que amb aquest text retrata les conseqüències del trencament d’una família.

LES TERESINES DE MARC ROSICH

A tots els que heu vingut. És estiu. La Magda, la senyora gran que viu en un «davants i darreres» de l’Eixample, porta dol des de fa un mes per la mort del seu marit. L’ajuden a tirar endavant els discos de la Núria Feliu, que escolta sempre que pot, i una fotografia del difunt donant la mà a un antic President del Govern. Però ha deixat de cuinar les seves famoses magdalenes, i cada dia rep amb estoïcisme les obscenitats amb què l’home del carrer la insulta quan ella li deixa una propina en passar per davant seu anant cap al supermercat de la cantonada. Encara no sap que l’expresident, en aquells mesos de calor, farà una confessió pública amb la qual trontollarà tot el món que l’envolta.

PABLO MESSIEZ, UN DRAMATURG QUE CAL CONÈIXER

En aquest volum es reuneixen les obres dramàtiques més destacades del dramaturg, director d’escena i intèrpret Pablo Messiez (Premi Max a la Millor Direcció d’Escena, 2016). En concret, els següents quatre títols portats a escena en l’última dècada amb una immillorable acollida de públic i crítica: Muda (2010), Los ojos (2011), Las plantas (2012) i la seva última creació, Todo el tiempo del mundo ( 2016). Junts a aquests, alguns fragments d’altres textos que l’autor ha escrit per a diferents projectes. Amb epíleg de Fernanda Orazi.

LA FILOSOFIA DE JUAN MAYORGA

Elipses reuneix per primera vegada assajos, conferències i articles que Juan Mayorga ha escrit entre 1990 i 2016, paral·lelament a les seves peces per a l’escena. Es tracta de textos que revelen el pensament del dramaturg, el mur de càrrega sobre el qual se sosté la seva obra de ficció. En llegir-los, assistim a la posada en escena d’un pensar que és permanent autointerrogació. Al llarg de sis espais de lectura -entre ells, una fructífera conversa amb el crític Ignacio Echevarría-, l’autor ofereix les seves posicions i dubtes sobre temes diversos però íntimament vinculats que es troben al centre de la seva obra teatral: la llibertat, la violència, la cultura, la crítica, la història, la memòria, Europa, Auschwitz … i, per descomptat, el teatre com a art de la reunió i la imaginació. Així, Mayorga se’ns presenta com a lector d’Aristòtil, Benjamin, Bulgàkov, Calderón, Kantor, Kraus, Lope, Mate, Pasolini, Tabori, entre molts altres. El·lipses ens permet descobrir el pensador que hi ha darrere -o dins de- un autor les obres es representen en escenaris de tot el món.

LA NO OBRA MESTRA DE SINISTERRA

ÑAQUE Editora i l’Institut del Teatre de Barcelona han aconseguit convèncer a un dels mestres de la dramatúrgia espanyola, José Sanchís Sinisterra, per publicar el seu manual més esperat. La seva obra NO mestra. S’hi recullen les seves propostes pràctiques de Dramatúrgia Textual, tal com les ha impartit al llarg de tots aquests anys. El llibre d’estructura en 5 parts que recorren des del que ell mateix anomena la seva (Pre) Història i Geografia, fins als Materials i Eines necessaris per al desenvolupament dels seus tallers. El corpus central recull un total de 40 exercicis concretes amb les seves infinites variables entre els seus Problemes de Dramatúrgies Textual i les seves més que genuïns Impromptus dramatúrgics.

Escrit per
Articles relacionats
Les millors obres de teatre familiar de Barcelona

Les millors obres de teatre familiar de Barcelona

L’escena de teatre infantil i familiar de Barcelona té una llarga tradició: aprofita-la, treu-los de casa i porta’ls a un dels molts espais culturals que programen espectacles per a diferents […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!