Mal Pelo: la companyia que vol dotar de sentit el mot ‘contemporani’

Redacció

El Mercat de les Flors dedica una quinzena de la programació a la companyia Mal Pelo. Quatre produccions ben diverses d’aquest grup referent de la dansa contemporània a Catalunya, fundat el 1989 i dirigit per Maria Muñoz i Pep Ramis. Es podrà veure la darrera creació presentada al Grec Festival; un encontre especial amb el músic Jordi Savall; una col·laboració estrenada a Fira Mediterrània amb el Niño de Elche; i recuperar una de les seves peces emblemàtiques. Dos són els eixos vertebradors del treball que han dut a terme aquests anys: la contaminació artística i la recerca creativa.

TEATRE_BARCELONA-cinque_hivern_0

LA FONT DE TOTA INSPIRACIÓ

A Celrà, en una masia austera, hi la l’Animal a l’Esquena. És el centre de creació de la companyia. Lloc d’encontre i d’estades artístiques per on passen els més importants creadors de diferents disciplines i hi arriba l’aire fresc de més enllà de les fronteres. N’han fet senya d’identitat el diàleg amb artistes de circ, de dansa contemporània, amb músics d’origens ben contrastats, creadors plàstics, de so, especialistes en espai de llums, etc.. Només cal fer un repàs a les fitxes de dues de les obres d’aquests dies al Mercat de les Flors per confirmar-ho: El cinquè hivern, amb textos d’Erri de Luca, escenografia de Pep Aymerich, vestuari de CarmePuigdevalliPlantéS o una petita col·laboració musical de Israel Galván. Per citar-ne alguns. Tots destacats noms en les seves respectives especialitats. Una col·laboració que s’amplia sempre que és possible, com la que va fer el Niño de Elche en aquesta obra i que ha pres entitat pròpia a Siete lunas, ballada per Maria Muñoz i que també s’ha programat aquests dies. Es tracta de sumar una autèntica amalgama de llenguatges, a partir d’una idea principal, per tal que puguin aportar una llum particular en cada obra: en la primera, un duo protagonitzat pels directors de la companyia, per reafirmar el caràcter dur, íntim i reflexiu al voltant de les relacions i l’espera; i en la segona en un joc comunicatiu per esbrinar els contactes naturals entre la dansa contemporània i el flamenc. La contaminació artística com a pilar fonamental de la feina de Mal Pelo.

EL TEATRE DE TOTA LA DANSA

Però aquesta connexió entre disciplines res no aportaria sense la voluntat incontestable de Maria Muñoz i Pep Ramis de dotar de sentit al mot “contemporani”. En la seva dansa, i més enllà dels estils i la tradició, i fins i tot a risc de resultar poc ortodoxos, tots dos artistes han volgut prioritzar l’espai per a la justa expressió corporal. Per això s’han envoltat sempre de ballarins amb una àmplia formació en clàssic, en improvisació, en els molt diversos models d’expressió actual, i fins i tot han treballat amb artistes de circ. El cos com a intèrpret, aquesta és la qüestió. I no pas un cos instrumentalitzat. No importa tant per a ells l’origen com el camí recorregut, en una recerca incansable del gest: moviment que troba en la llibertat de cadascú l’encaix amb l’aiguabarreig d’impulsos artístics a què ens referíem abans. Perquè fan del diàleg la raó de la trobada coreogràfica.

Una de les que s’esperen aquests dies amb més interès és amb Jordi Savall, aclamat especialista de música antiga. Per raons d’agenda tindran pocs moments per a estudiar-se mútuament i els assajos seran just abans de la presentació a Barcelona. Istambul serà el centre d’interès d’aquesta peça, ciutat que tots ells coneixen bé. I és que la investigació al voltant d’un dels elements més importants en els espectacles de dansa -la música- és central per a Mal Pelo. Segurament per això de les 25 obres que han creat fins ara han escollit Bach per tancar aquesta mostra al Mercat del les Flors. El compositor que més vegades ha ocupat la mirada de la dansa contemporània. Aquest cop ballat per Federica Porello, en un traspàs de coneixements cap a una ballarina més jove, d’àmplia experiència, afilat compromís i exquisit gest. Mal Pelo completa així la seva recerca, amb la certesa de saber que la seva experiència és també llegat.

Text: Jordi Sora

Més informació, horaris i entrades a:

Escrit per
Articles relacionats
‘Un sublime error’: retrat d’una amistat

‘Un sublime error’: retrat d’una amistat

Un sublime error és un espectacle sobre l’amistat, la felicitat i el dol. Un projecte artístic que dibuixa somriures i neix de la confiança que atorguen trenta anys de compartir […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!