L’espectacle de circ i música Sifonòfor, de la companyia Animal Religion, ha guanyat la segona edició del Gran Premi BBVA Zirkòlika, que consisteix en una gira per Catalunya valorada en 16.000 euros i té l’objectiu de reforçar la professionalització del circ. Hotel Iocandi, Manel Rosés i Cíclicus també s’han endut guardons en una nit on els artistes del circ han aprofitat per reivindicar el sector per tal que “ser artista de circ no sigui sinònim de precarietat”.
El circ busca el risc, innovació, nous llenguatges i s’acosta a altres disciplines, com la música i la dansa. A més, també es reivindica per fer-se lloc a les sales, a la programació dels teatres. No és d’estranyar, doncs, que la companyia Animal Religion hagi guanyat el Gran Premi BBVA de Circ amb Sifonòfor, una peça estrenada la temporada passada a l’Auditori que fusiona i explora la relació entre la música i el circ amb tècniques de circ com la perxa xinesa, l’acrobàcia o la corda llisa i la música electrònica, el piano, l’òpera o la guitarra. És el tercer premi Zirkòlika que s’endú la companyia encapçalada per Quim Girón, que fa tres anys es va endur el guardó a Millor companyia novell per l’espectacle Indomador, i l’any passat la millor posada en escena per Chicken Legz, presentat després de fer residència a FiraTàrrega.
Hotel Iocandi, que el 2014 també s’havia endut el premi a Millor companyia novell, ha guanyat el premi a Millor espectacle de carrer per Esquerdes, que ha captivat el jurat “pel seu llenguatge atrevit, la comunicació entre els tres artistes sobre l’escena, una música que captiva i la creació d’un univers únic”. Tomeu Amer, Griselda Juncà i Joana Gomila utilitzen la música i diferents tècniques del circ (equilibris amb escala lliure, dansa acrobàtica, trapezi, verticals) per explicar una història d’amor i desamor amb molt d’humor. El Millor número de circ se l’ha endut Manel Rosés (actualment membre de la Companyia EIA) per Escalat, una peça d’equilibrisme que es presenta en una escala amb vuit esglaons. La Millor posada en escena ha anat a parar a la companyia Cíclicus per Pals, un espectacle estrenat en la passada edició del Festival de Barcelona Grec (2015) que gira al voltant de la mort d’un artista de circ. I, com a novetat d’enguany, el Premi de votació popular ha anat a parar a mans del Professor Karoli (Ramón Muñoz), un dels artistes històrics del circ català, amb més de 30 anys de trajectòria.
XIULETS AL BBVA I REIVINDICACIÓ: “VOLEM PODER-NOS LESIONAR O QUEDAR-NOS EMBARASSATS”
El premi a Millor companyia novell ha anat a parar a Imaga, una companyia formada per Ingrid Esperanza i Melissa Scioscia, dues artistes que han iniciat un procés d’investigació de la tècnica de suspensió capil·lar. Tot i que encara no han estrenat espectacle, el jurat els ha atorgat el premi “pels bons resultats aconseguits i per haver creat noves imatges d’aquesta disciplina antiga i oblidada”. Aprofitant el micròfon que els oferia la recollida del premi, les dues artistes han convidat a pujar a l’escenari alguns companys per tal de projectar alguns dels desitjos (o necessitats) del sector per tal que ser artista de circ no sigui sinònim de precarietat: cobrar a finals de mes (i no al cap d’un any), un marc jurídico-social que els permeti demanar la baixa quan es lesionen o tenen un fill, a més d’un augment de les ajudes i el circuits professionals.
No ha estat l’únic moment reivindicatiu. Joan Ramon Graell, president de l’Associació de Professionals del Circ, ha assegurat en entregar el premi a la Millor iniciativa per a la projecció del circ que “cultura és quan l’artista cobra més que el personal de seguretat, algun dia ho aconseguirem!”. Els premiats, La circoteca de la Cia Passabarret -que donaran els 1.000 euros del premi a Pallassos Sense Fronteres– han reivindicat les comarques: “Som de Valls, som de comarques i volem que el circ no només es quedi a Barcelona, sinó que arribi a tot Catalunya”.
Però segurament el moment més comentat després de la gala han estat els xiulets que s’ha endut la comitiva del BBVA en l’entrega del Gran Premi del Circ. Alguns sectors de la professió no se senten còmodes amb el patrocini de l’entitat bancària i fins i tot alguna companyia nominada ja havia comunicat a l’organització que, en cas de rebre aquest premi, no el recollirien. L’Ateneu Popular de 9 Barris i el Colectivo Tierra, a més, han fet públic un comunicat anunciant la decisió de no presentar el seu espectacle del Circ d’Hivern, F.I.R.A, “perquè no ens sentiríem còmodes participant en uns premis patrocinats pel BBVA ni per qualsevol altra entitat bancària”, donat que “a l’Ateneu treballem la cultura i el circ des de valors com la democràcia directa, la justícia social, la igualtat, i la participació, uns valors totalment contraposats als de la banca”.
RHUM, PREMI A LA MILLOR PRESENTACIÓ D’UNA GALA
L’any passat es van endur el premi a Millor espectacle de pallassos, però enguany es podrien haver endut perfectament el premi a la millor presentació d’una gala. I és que els clowns de Rhum van fer àgil la cerimònia i van fer riure de valent la platea. Dirigit per Xavier Erra, l’espectacle va comptar amb la complicitat i la música en directe dels momblanquins Hora de Joglar i les actuacions d’algunes de les companyies de circ catalanes premiades en la passada edició: Circ Pistolet (equilibris i acrobàcies), Irene Estradé, de la companyia A Plom i Vol (corda llisa), Sergio González, de la companyia En Diciembre (roda cyr) i el Jordi Serra i l’Amanda Delgado de la companyia Vol de Ment (quadrant rus).
Fotografies i vídeo: Neus Riba / Text: Mercè Rubià