Cinquena edició del cicle Maldà en Dansa, que comissaria amb intel·ligent perspectiva Anna Romaní. Dos programes dobles de peces curtes, enguany en caps de setmana consecutius, amb un seguit d’activitats complementàries: la inauguració a la plaça del Pi; dues xerrades; i una jam session de música antiga i dansa. Tot plegat en el marc singular d’un pis: El Maldà. Un dels espais més vius de l’actual panorama teatral alternatiu.
Programa1
Del 19 al 21 de gener, a càrrec de tres companyies catalanes. Entre viatges i flors uneix la paraula de Mercè Rodoreda i la dansa contemporània, a la recerca d’un diàleg que sovint es percep contradictori. Són dos llenguatges, el del moviment i la paraula, que altrament poden trobar connexions des d’una mirada evocadora. S’han encarregat d’aquest procés Natàlia Vignatti i Jordi Ribot Thunnissen. Es presenten com a tàndem coreogràfic: just per aquella voluntat de trobar una sola veu aplegant sensibilitats diferents. Aye-Nah d’Aina Lana, en canvi, es mou en l’àmbit de la dansa urbana i més experimental. Al voltant del concepte de llibertat. Tancarà aquest programa Dosis, de la companyia UNAiUNA. Faran ballar diversos clixés sobre la condició femenina: la dona segura i envalentida; la més feble i complexa; la que viu a través dels ulls dels altres. Perfils que la companyia engloben en la idea que cada dona té la seva pròpia particularitat. La seva “bogeria”. Per reivindicar la diversitat. Per entendre millor, a través de la dansa contemporània, les moltes maneres de ser.
Programa2
Del 26 al 28 de gener, amb tres peces més: Lingua madre, de la companyia Nuvola Vandini. Dansa i cant. Dos instruments que es posen en joc, dels quals el cos n’és propietari: el moviment contemporani; i la melodia a través de la veu. Es constata de l’experiència l’origen primigeni de totes dues manifestacions artístiques: una necessitat expressiva convertida en naturalesa incardinada. La segona obra serà nada.dora.toda.dorada de Clàudia Mirambell. De nou intèrprets femenines, defensant aquí el diàleg en posicions sovint conflictives. Res no és allò que sembla, doncs en l’ambient pesa sempre un secret. Ballat amb un estilitzat model d’interaccions físiques i dinàmiques. Clourà aquest segon programa Carretería de la compayia Tangen|Benzal, amb la idea del cos com a transport, com a eina de moviment sempre en tensió i mal resolt entre forces de signe contrari. Com s’esdevé habitualment a les relacions humanes.
Però el Maldà en Dansa és molt més que unes peces curtes. És una invitació també a la reflexió. Aquesta edició de la mà de Beatriu Daniel i Toni Jodar (Explica Dansa): Abans i després de la dansa. Poca gent actualment està fent l’esforç d’atansar aquesta expressió artística, amb l’encert i de forma tan amena com les conferències ballades que proposen. I per posicionar encara millor la peça del primer programa basada en Viatges i flors de Mercè Rodoreda, un dels seus creadors (també teòric de dansa) Jordi Ribot, servirà una introducció a l’obra.
Aquesta és la intel·ligent perspectiva de la qual parlava a l’inici de l’article: dansa en proximitat física, com la que brinda l’espai del Maldà; amb una acurada selecció de companyies; i amb la voluntat d’esdevenir un espai per a gaudi dels afeccionats i descoberta per a tot el públic.
Redactor: Jordi Sora