Beckett a la Beckett: Cicle al voltant de l’autor que li dóna nom a la sala

Redacció

La Sala Beckett proposa de novembre a gener el cicle Samuel Beckett, que commemorarà un doble 30è aniversari: la mort de l’autor i l’obertura de la Sala. Així, la Beckett obre un parèntesi en la temporada que dedica a la mort, per centrar-se en l’autor que li va donar nom i va fer néixer el teatre contemporani en la cultura occidental. La programació del cicle compta amb tres espectacles, un cicle compost de cinc conferències, un assaig obert organitzat conjuntament amb el festival de filosofia Barcelona Pensa, diverses lectures dramatitzades un recital de poesia, un laboratori i un curs.

Words and Music, el tret de sortida del cicle

El cicle Samuel Beckett arrencarà el 7 de novembre amb Words and Music, una obra radiofònica que Samuel Beckett va escriure per a la BBC, amb dos personatges, Joe i Bob, dues veus de la consciència i representants de la creació poètica. Anys més tard de l’escriptura del text, Morton Feldman en va compondre la música definitiva, i el resultat es va representar el 1987, any de la mort del mateix compositor.

L’actor Nao Albet i el músic i director artístic del Grup Instrumental bcn216, David Albet, van presentar aquest espectacle a l’Auditori de Barcelona, i ara la Beckett el recupera per engegar el cicle d’homenatge a l’autor.

Esperant Godot

El 27 de novembre s’estrenarà l’obra més emblemàtica de Beckett, Esperant Godot, a la Sala de baix. La Sala Beckett produeix per primera vegada una de les obres cabdals de la literatura dramàtica contemporània.
Els protagonistes, Vladimir i Estragó, al costat d’un arbre, esperen que arribi Godot. Una situació escènica que forma part del cànon de l’imaginari teatral universal, i que ha donat lloc a nombroses interpretacions sobre el significat de l’existència humana.

La nova versió que es du a escena ha comptat amb la traducció de Josep Pedrals, que actualitza la canònica de Joan Oliver, i ha perdut el “Tot” del títol. L’espectacle, dirigit per Ferran Utzet, es podrà veure fins al 4 de gener, i comptarà amb un Nao Albet i Pol López com a Vladimir i Estragó. El repartiment es completa amb Aitor Galisteo–Rocher i Blai Juanet Sanagustin com a Pozzo i Lucky, i a més a més, el Noi serà interpretat per dos nens de 10 i 11 anys que s’alternaran en les funcions: Martí Moreno i Eric Seijo.

Beckett’s ladies

Per altra banda, a partir del 12 de desembre, es podrà veure Beckett’s ladies, quatre textos breus del dramaturg escrits per a grans actrius, que protagonitzen Sílvia Bel, Míriam Iscla i Rosa Renom: Passos, Bressol, No jo i Anar i tornar. Les traduccions han estat dutes a terme per Sergi Belbel, que dirigeix la proposta. Les quatre peces escollides són de les més essencials i radicals de la trajectòria del dramaturg, i es podran veure a diversos espais de la primera planta de la Sala. Uns textos amb dones com a protagonistes úniques, impactants i commovedores, durant molt pocs dies i en un aforament reduït.

Xerrades, lectures, un recital, un laboratori i un curs

Més enllà dels espectacles, diverses activitats ens aproximaran a les diverses i múltiples cares de Beckett. Per un costat, del 13 al 21 de novembre cinc xerrades amb diferents especialistes oferiran diverses aproximacions a la seva obra, coordinades per Llàtzer Garcia. El 28 de novembre tindrà lloc a la Beckett la lectura dramatitzada Enterrando a Dodot, de Pablo Macho.

El cicle també ha impulsat Textos per no res, escenes de diversos dramaturgs catalans als quals se’ls ha demanat escriure una escena inspirada en Samuel Beckett. També comptarà amb una activitat de Barcelona Pensa el 20 de novembre: Assajant Godot, un assaig obert a Esperant Godot. Un dels recitals del festival Alcools també estarà dedicat a Beckett i, finalment, tancarà el cicle la mostra del Laboratori Catàstrofes, projecte en què un grup d’actors/creadors estan treballant a partir de l’obra de Samuel Beckett.

A més a més, del 27 de gener a l’1 de febrer, Ferran Utzet proposa un curs d’interpretació centrat en l’obra de Samuel Beckett que durà per títol Esgotament i lluita (Entrenament actoral a partir de l’obra de Samuel Beckett).

Escrit per
Articles relacionats
La cera puja a l’escenari

La cera puja a l’escenari

Cera i velles cintes de casset. A partir d’aquests dos elements aparentment senzills, Cera: 500 hores de vol comença a enlairar-se per reconstruir fragments de memòries i vides en transformació […]

‘El misantrop’ en l’època dels influencers

‘El misantrop’ en l’època dels influencers

D’entre tots els personatges de la literatura universal que han transcendit la barrera dels segles, el protagonista d’El Misantrop és el més antipàtic. La culpa d’aquesta imatge, però, no és […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!