‘L’hostalera’ torna a la Biblioteca amb el repartiment renovat i més macarrons

Ivan F Mula

Taules rodones, estovalles de quadres vermells i blancs, macarrons, aires dels 60 i música en directe. La Biblioteca de Catalunya s’ha transformat de nou per convertir-se en l’hostal de la Mirandolina, ara amb tot l’elenc masculí renovat. Un espai d’acollida on els espectadors s’integren totalment en l’obra de Carlo Goldoni dirigida per Pau Carrió.

A l’hostal de la Mirandolina les dones tenen la paella pel mànec. Laura Aubert és l’hostalera, una dona de caràcter de qui tots els hostes acaben rendint-se als seus peus. Tots, menys un: en Ripafratta, un intel·lectual misogin “mort de cintura per avall i el cor abandonat” que, a diferència dels altres clients, no vol saber res de la propietària i “es dedica a increpar-la públicament”. Un repte per a Mirandolina, que intentarà fer-lo caure i arrencarà una lluita entre dos titans.

Mirandolina és propietària del seu negoci, i això li permet, explica Carrió, estar “potencialment alliberada”, però no assegura que es pugui desfer “de totes les pressions socials”. “Si som prou honestos, és fàcil veure que, per molt que ho intentem, és difícil alliberar-nos de l’herència de comportament entre homes i dones. El text de Goldoni no és feminista, però no amaga el masclisme de la societat. Opta per mostrar-lo“. Per Júlia Barceló, però, L’hostalera sí que permet abandonar la idea que les romàntiques són les dones. “Aquí els romàntics són els homes. Són els que volen una relació tradicional i es pregunten com pot ser que siguin les dones les qui trien com relacionar-se”. La protagonista, expliquen, “torna bojos als homes perquè aprecia la seva llibertat i independència. No ho entenen, però alhora se senten atrets per una dona amb caràcter”.

Des del punt de vista del director, un dels puntals del text de Goldoni és que no es redueix a un únic model d’amor, sinó que fa que cada personatge el visqui d’una manera diferent i el fa ric. “L’amor és desordenat, caòtic. Jo mateix no tinc clar què és l’amor perquè cada cop que m’he enamorat ha sigut diferent”.

CONTINUEN ELS MACARRONS, CANVIEN ELS ACTORS

La sorpresa més gran per als espectadors és la conversió de la Biblioteca en un hostal ambientat als anys 60, inspirat en les pel·lícules de Fellini. Els espectadors seuen en taules rodones, on a l’entreacte se’ls servirà un plat de macarrons mentre els actors formen una banda i toquen cançons en directe. “L’olor del menjar i el soroll de les forquilles aconsegueix que l’obra agafi una altra dimensió, és teatre en 4D”.

Si bé els macarrons es mantenen, el repartiment masculí s’ha renovat de dalt a baix. Ernest Villegas, Oriol Guinart, Jordi Llovet i Pau Vinyals acompanyaran a Laura Aubert, Júlia Barceló i Alba Pujol en els embolics de l’hostal de la Mirandolina.

Escrit per
Articles relacionats
‘Un sublime error’: retrat d’una amistat

‘Un sublime error’: retrat d’una amistat

Un sublime error és un espectacle sobre l’amistat, la felicitat i el dol. Un projecte artístic que dibuixa somriures i neix de la confiança que atorguen trenta anys de compartir […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!