Carme Portaceli dirigeix ‘Galileu’, un Brecht protagonitzat per Laura Aubert i Carlos Cuevas

Redacció

Carme Portaceli estrena Galileu al Club Capitol, un text de Berthold Brecht protagonitzat per Laura Aubert, Carlos Cuevas, Queralt Casasayas i Oriol Guinart amb música de Love of Lesbian. Una proposta per a tots els públics que para especial atenció als adolescents, a qui pretén acostar la figura d’un dels grans científics de la història.

D’entrada sorprèn. Un Brecht dirigit per Carme Portaceli al Capitol i a més a més amb música de Love of Lesbian. En el repartiment, Laura Aubert, Carlos Cuevas, Queralt Casasayas i Oriol Guinart. Ella mateixa ho reconeix, “ja veieu que l’equip de l’obra és curiós”. “Hem volgut fer una versió molt personal d’aquesta obra meravellosa de Berthold Brecht. De les més de tres hores que duraria el muntatge íntegre ens hem quedat amb una hora i mitja, hem volgut anar a l’essència per explicar per què va ser tan important que Galileu es retractés després de dir que la Terra girava al voltant del Sol”. “És important -segueix la directora- veure com la ciència pot ser manipulada pels interessos dels poderosos”.

Galileu forma part d’un projecte de la FEI, la companyia de Portaceli, per donar a conèixer “grans personatges que han estat cabdals per la nostra societat”. El text de l’autor alemany explica els últims anys de la vida del científic en un viatge per Florència, Roma i el Vaticà, però “Brecht va utilitzar la seva figura per parlar del progrés, de com n’és de difícil d’avançar i la confrontació que comporta sovint amb el poder per explicar la veritat, és per això que l’obra és completament actual“, explica Laura Aubert, que interpreta l’investigador italià. “Galileu només és una excusa”.

Tot i que han mantingut l’acció al 1609, la posada en escena és actual. Hi ha ràdios i fins i tot tertúlies acalorades a la televisió, però, segons Guinart, “no xoca perquè l’adaptació és àgil i ens ressona molt al que vivim avui”. Portaceli defensa la presència d’aquests elements, perquè són “on veiem avui dia els linxaments”. Preguntada per qui seria el Galileu actual, ho té clar: les dones que s’enfronten al masclisme. “Tot i que defensen arguments plens de sentit comú, desperten insults com ho va fer en el seu moment Galileu”.

EQUIP JOVE, PÚBLIC JOVE

Carme Portaceli ha optat per envoltar-se d’un equip jove, no només els intèrprets, sinó també en els altres àmbits, com l’escenografia, el vestuari o l’ajudantia de direcció. “Tot i que és una obra per a tots els públics, hem volgut posar especial atenció en els joves, per això penso que és important que l’equip també estigui format per gent jove. Hem fet servir un llenguatge actual, sense ni un bri de caspa“.

La cultura i l’art, entén Portaceli, “han de ser transmissors de valors”. “Pensem que tothom coneix Galileu, però hi ha buits importants en l’educació. Fa poc vaig llegir un estudi que mostrava com un percentatge alt de joves britànics creu que Robin Hood va existir realment. Aviat pensarem que Yoda també! Cal establir criteri, fer que els joves pensin per sí mateixos, per això són interessants projectes com aquests”, diu Santi Balmes. Carlos Cuevas també és directe. “Podríem dir que fa tot just quatre dies que he sortit de l’institut i encara em pregunto: qui tria què van a veure els alumnes al teatre?“. Sovint, explica, els joves no volen tornar-hi. “Jo mateix, sense anar més lluny, i això que m’agrada el teatre!”. Per això, diu, fan falta propostes com Galileu, on assegura que els joves no només gaudiran, sinó que a més a més “voldran tornar al teatre”.

MÚSICA EN DIRECTE

Love of Lesbian ha arranjat diversos temes per tal d’adaptar-los a l’obra i que els puguin tocar en directe els actors, Carlos Cuevas amb la guitarra i Laura Aubert amb el violí. Dani Ferrer ha estat present als assajos per veure quines cançons podien funcionar en cada escena. “Hem treballat per canviar la nostra música, que evidentment té intenció de banda de pop, per tal que sigui funcional per al teatre”, explica Ferrer. “Creiem que pot afegir un component poètic al muntatge. Tenim moltes ganes de veure com ha acaba encaixant tot plegat”, reconeix Balmes, cantant de la banda barcelonina.

Escrit per
Articles relacionats
‘Un sublime error’: retrat d’una amistat

‘Un sublime error’: retrat d’una amistat

Un sublime error és un espectacle sobre l’amistat, la felicitat i el dol. Un projecte artístic que dibuixa somriures i neix de la confiança que atorguen trenta anys de compartir […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!