La hipnosi i les braves del Flavià, crònica tuitera de l’#AixecaelTeló

Redacció

‘Catalunya aixeca el teló’ al Gran Teatre del Liceu i a TV3 en una gala monopolitzada pels musicals i la hipnosi.

TEATRE_BARCELONA-catalunya_aixeca_el_telo_gala_liceu-REVISTA_22

Catalunya aixeca el teló. Comencem pel final. Vestíbul i sortida del Liceu ple de gom a gom. Comentari estrella: la hipnosi d’Onofroff. Indignació i conyes a parts iguals. Teca pel Twitter: #rajemelteló. L’alcaldessa, Ada Colau -que s’ha estrenat amb alguns xiulets a les llotges durant la gala- xerra amb Hermann Bonnín, director de La Seca. Segons les dades de la temporada que ha presentat ADETCA (Associació d’Empreses de Teatre de Catalunya), les sales de proximitat han crescut en espectadors (un 6%) i en recaptació (10%). És més, pel president d’ADETCA, Xavier Marcé, són les que “asseguren el relleu generacional”. La presència a la gala: un vídeo on va apareixent el rètol de cada sala. Teca pel #rajemdelsector (no el trobareu a Twitter, però sí als bars de la cantonada).

TEATRE_BARCELONA-catalunya_aixeca_el_telo_gala_liceu-REVISTA_1

De fet, la crítica ja ve del matí. Carles Flavià titulava així la seva columna d’El Periódico: “No aniré a la gala del Liceu”. Diu: “A la invitació hi ha una frase que m’inquieta: «En un lloc tan especial com el Gran Teatre del Liceu es prega anar vestit elegant». ¿Per què és especial el Liceu? ¿Per la facilitat que té per cremar-se? ¿Perquè hi ha cantat la Pantoja?”. I ell, que optava per no anar-hi en “no tenir roba elegant” afegia: “Potser als joves actors que guanyen, a vegades, l’astronòmica xifra de 60 euros a la setmana (15 euros per funció) i que, en comptes de viure en una mansió, s’estimen més compartir pis, els seus companys de vivenda els poden deixar un vestit elegant […]”.

A tot això, un cop passat el moment hipnòtic -amb pausa inclosa perquè connecti TV3- arriba el torn dels musicals: Mamma mia!, Fang i Setge, 73 raons per deixar-te, El Petit Príncep, Dies Normals, Molt soroll per no res

TEATRE_BARCELONA-catalunya_aixeca_el_telo_gala_liceu-REVISTA_7

TEATRE_BARCELONA-catalunya_aixeca_el_telo_gala_liceu-REVISTA_18

TEATRE_BARCELONA-catalunya_aixeca_el_telo_gala_liceu-REVISTA_19

Sí, un 25% del públic d’aquesta temporada prové dels musicals; Mar i cel, Polònia i Sister Act han estat dels espectacles més vistos; les entrades són més cares i puja la recaptació, però…

Teatre familiar? L’any passat va tenir el seu petit moment amb diversos fragments d’espectacles, però enguany ha quedat relegat a un vídeo. I això que necessita reanimació: el públic ha caigut en un 24% i la recaptació un 43%.

TEATRE_BARCELONA-catalunya_aixeca_el_telo_gala_liceu-REVISTA_12

TEATRE_BARCELONA-catalunya_aixeca_el_telo_gala_liceu-REVISTA_10

Això sí, la dansa i l’òpera tenen el seu moment. Igual que el teatre text, que apareix només amb l’Amor&Shakespeare del Teatre Poliorama i quan alguns ja es preguntaven u, quants diners ha costat, dos, si cal fer gales com aquesta i, tres, si algú realment anirà al teatre després de veure aquest aixeca el teló…

Sigui com sigui, i sempre està bé reconèixer-ho, hi ha qui es faci el que es faci, sempre està a punt per criticar.

Així doncs, bon inici de temporada i tothom cap al teatre com uns hooligans!

TEATRE_BARCELONA-catalunya_aixeca_el_telo_gala_liceu-REVISTA_17

Fotografies: Neus Riba / Text: Mercè Rubià

Escrit per
Articles relacionats
Així serà la nova Sala Beckett al Poblenou

Així serà la nova Sala Beckett al Poblenou

Sostres altíssims, grans finestres, rajoles de geometria eterna i constants records decoren l’antiga fàbrica del Poblenou que s’ha convertit en la nova seu de Sala Beckett. Vols fer-hi una ullada? La […]

Comentaris
  • Josep Via Santacana

    No queda res dels Aixeca el Teló dels seus origens, aon de manera igualitaria, tothom podia participa de un pica pica,ja fos al pararel, al carrer Casp,o a la Rambla de Barna, va començar a ser elitista al TNC i desde el darrer any,la culminaçio El Liceo.Clar no es lo principal pro es un detall que pasa a tenir importancia quan veus que nomes es posible per els privilegiats de platea. També jo vaig haber de abonar 3e,per la invitaçio, a partir segon pis clar i en sort, en el seu moment es deia Barcelona Aixeca el Teló, vaig sugerir amb altre gent ,que en atençio al reste de Catalunya, caldria dirne Catalunya Aixeca el teló, canvi de nom dona igual, ara ja es Barcelona Aixeca el teló dels musicals.Ignoran entre altres, la importancia del principal festival de teatre de Catalunya, Temporada Alta anomenat de pasada ,o Fira de teatre de Tarrega,festival innovador de noves tendencies com TNT de Terrasa, anonim total i la feina de teatres que permeten veures obres que a Barna no es programen, ja sigui teatre Joventut de Hospitalet,exemple La Zaranda ara al Romea porta anys actuan alla, Zorrilla de Badalona, Auditori de Cornella o Granollers, etc, etc.El teatre de text al limbo, esta clar que uns quants es reparteixen el pastel i ignoran el reste, anomenan els teatres alternatius i misió cumplida.Cambieu si segeix igual lo de Catalunya Aixeca el telo, per Barcelona Aixeca musicals, de la sesió de hipnosis no comento pro hagues agrait aquell espai de temps fos dedicat al teatre de Catalunya i de text.Ha arribat el moment que com amb altres aspectes Catalunya Aixeca el Telo, desapareixi tal como ara esta concebut, una recepcio al Saló dels Miralle entre entre els de sempre i oblideu el public, us ompliu la boca de amb paraules com estimaçio o amor, i lo que transmeteu es un despreci i una indiferencia per els verdaders teatrerus, que aqui pagan 3 euros i al teatre la entrada com cal.

    Respondre
    08/09/2015
    • Josep OS

      Totalment d´acord amb el que comentes. Jo més o menys he opinat el mateix.

      Respondre
      09/09/2015
  • Albert Genover
    Albert Genover

    COM?! Que van VENDRE Entrades?!

    Respondre
    08/09/2015
    • Josep OS

      I tant. Si no eres dels quevan per la cara per l’entrada cobraven 3 e. Vergonyós però així era. Aquesta és la forma que tenen de promocionar el teatre.

      Respondre
      09/09/2015
  • Josep OS

    Ahir vaig estar al Liceu a veure aquest esdeveniment. La paraula més adequada per definir-ho va ser PATÈTIC. L’inici no va poder ser pitjor, una demostració de hipnósis d’allò més cutre que he vist i a més a més manipulat, ja que van fer creure que demanaven voluntaris quan en realitat ja estaven escollits des de primera hora de la tarda en un càsting que van fer. La presentació per part de Clara Segura i Bruno Oro prefereixo no qualificar-la per l’estima que tinc per tots dos, però avui quan vegin el vídeo suposo s’avergonyiran de veure el que els van fer fer. El xou es va convertir en una promoció de musicals, única i exclusivament i de tots només es va salvar RENT. De teatre, ni una sola paraula fent solament esment a algun en una pantalla que hi havia al fons. I per fi denunciar un fet que em va semblar d’una falta total d’ètica i discriminatori: els que anem assíduament al teatre i paguem estàvem entre el segon i el cinquè i pis i pagant 3 e. per entrada, mentre als senyors de platea i amfiteatre que suposo van ser convidats com solen fer sempre, els van portar al Salò de Miralls per servir-los un coctail. Vergonyós. Si el d’ahir creuen que és la forma més adequada de promocionar les arts escèniques i en particular el teatre, que s’ho facin mirar.

    Respondre
    08/09/2015
Enllaç copiat!