El moviment del cos en el circ és com les lletres en la literatura o les notes en la música. Hi ha un camp obert per explorar que només depèn dels límits que cadascú posi a la creativitat. El resultat d’aquesta recerca són peces úniques de circ, difícils de veure per la falta d’un circuit que en permeti la difusió. Des de fa alguns anys, el Mercat de les Flors organitza amb caràcter biennal el cicle Circ d’Ara Mateix, que serveix als espectadors per descobrir per primera vegada aquestes obres originals. Alhora, el cicle dona als creadors una gran oportunitat per mostrar uns treballs que acostumen a beure de diferents arts i a presentar-se amb un llenguatge híbrid.
Es tracta d’un festival únic a Catalunya pel seu caràcter avantguardista i d’investigació per on han passat des de la seva primera edició companyies molt consolidades com Baró d’Evel, CirkusVost o un dels tòtems del circ a França, John Le Guillerm. Aquest any el cicle celebrarà una nova edició entre els dies 20 de maig i el 5 de juny. Com és habitual, seran quinze dies molt intensos de circ i, enguany, amb més propostes que mai: nou en total. D’aquestes, totes han estat estat forjades a Catalunya excepte una. A més, hi haurà laboratoris per a professionals i una mostra dels alumnes del Centre de les Arts del Circ Rogelio Rivel.
El cicle arrencarà el dia 20 de maig amb Som Noise, una companyia emergent creada el 2017 per Thais Julià i Mati Muñoz que segurament arriba com una de les propostes més polítiques i experimentals des de la creació del cicle. Sota el títol de Breach, aquesta creació propera a la performance -guanyadora d’un premi de circ Zirkòlika- aborda les violències masclistes a través de la tècnica circense de la corda llisa i la música en viu.
El cicle seguirà un dia després (dies 21 i 22), amb PSiRC, una de les companyies més atrevides de l’actual panorama del circ a Catalunya. Després de les seves dues primeres i molt interessants creacions –Acrometria i El meu nom és Hor– presentaran els dos primers capítols d’un ambiciós projecte titulat Després de tot que estrenaran sencer només unes setmanes més tard, en el marc del Festival Grec. El projecte és una tragicomèdia que imagina un futur des d’on mirar i llegir el nostre present. A escena hi haurà Benet Jofre, Wanja Kahlert, Adrià Montaña i Anna Pascual. Les dues peces que es veuran al Mercat són el resultat d’una recerca sobre la marginalitat i el tractament filosòfic, polític i social que aquesta marginalitat se li vol donar a la societat actual.
Sense temps per respirar, el mateix 22 de maig arribarà Anamaria Klajnšček i Magí Serra, amb una coreografia que promet ser hipnòtica i plena d’imatges suggerents del que poden fer dos cossos en constant equilibri. Després d’aquesta proposta a mig camí entre la dansa i el circ se serviran dos dels plats forts d’aquesta edició. Primer, els dies 25 i 26 l’artista i investigadora Elena Zanzu, jove promesa del circ europeu (el seu treball va ser seleccionat en la plataforma europea de joves talents CircusNext) presentarà l’única estrena d’aquesta edició del cicle. Es tracta d’EZ, un projecte al voltant del dolor i la vulnerabilitat que es pregunta què passa quan un cos queda lligat i manipulat a l’escenari.
L’altra cita destacada serà amb Alexander Vantournhout. Com Zanzu, ha estat seleccionat els últims anys com a jove promesa de CircusNext. L’artista belga, que alguns potser recorden pel seu pas pel Festival Grec, presentarà durant tres dies (27 a 29) Through the Grapevine, setena peça d’aquest creador que sempre trenca esquemes, busca sorpendre l’espectador i dona un gran gran pes a la coreografia i a l’humor.
D’altra banda, Haa Collective presentarà a la sala gran del Mercat de les Flors una esperadíssima creació titulada Picaderø, que es va haver d’ajornar a FiraTàrrega per una important lesió que es va fer l’artista Ingrid Esperanza (ex Cirque du Soleil) en un dit mentre assajava amb el tupi, l’innovador aparell que durant l’espectacle es mou com una baldufa i alhora serveix com a instrument musical gràcies al treball de Jan Benz i Steffen Lohrey. Recuperada totalment, Esperanza -coneguda fins ara sobretot per la seva investigació en la suspensió capil·lar- s’ha rodejat per aquest projecte de noms –Pau Portabella o Joan Lavandeira– que fa anys exploren camins transdisciplinaris que trenquen les convencions del circ.
Ja entrat el mes de juny (dies 1 i 2) es presentarà Constel·lacions, projecte guanyador de l’edició 2019 del Premi Puig-Porret del festival de Música Viva de Vic. Es tracta de la primera peça interdisciplinària de la percussionista Núria Andorrà. És una coproducció del Circ Cric i amb David Díaz com a malabarista i acròbata a la roda Cyr. La creació, que s’acosta al format d’un concert, destaca també per l’ús de les noves tecnologies, la integració el circ amb la música i per les seves impactants imatges.
Hi ha encara molts altres noms per descobrir. Un d’ells és Vivian Friedrich, una artista i investigadora alemanya però resident a Catalunya que durant tres dies (del 3 al 5 de juny) presentarà Kristall Bohème [Excavació d’una memòria], una prometedora creació que es planteja com una performance entre una artista de circ, un músic i una cantant d’òpera. La proposta gira al voltant de la tradició familiar de Friedrich: la fabricació artesanal del vidre de bohèmia. A escena hi trobarem el bufat de cristall en viu i una instal·lació audiovisual que evocaran l’equilibri entre el nou i el vell. Les tècniques de circ (corda volant, faquirisme i manipulació d’objectes) estaran, com en tot el cicle, subordinades a la dramatúrgia.
Tancarà aquesta nodrida edició de Circ d’Ara Mateix, l’espectacle Dame du Cirque, una peça de la companyia Troposfera. XYZ i interpretada per Dídac Gilabert, Teresa Santos i Gustavo Hjerl sobre l’alpinisme i la filosofia de la vida de muntanya. L’espectacle porta el títol d’una via d’escalada en gel que es troba a Gavarnie (França) i on Pau Escalé, un entusiasta alpinista i amant del gel, va morir.
Més informació, imatges i entrades a: