AZKONATOLOZA

‘Cuerpos celestes’: colonialisme, ciència i ficció

La relació del col·lectiu escènic AzkonaToloza amb el Grec ve de lluny. El 2020 hi van presentar una de les seves peces més celebrades, Teatro Amazonas, tercera i última part de la trilogia Pacífico, que abordava des del teatre documental el neocolonialisme a l’Amèrica del Sud. Ara, quatre anys més tard, veurem al festival Cuerpos celestes, la darrera creació del duet artístic format per Laida Azkona Goñi i Txalo Toloza-Fernández, tercera part de la sèrie Falla.

En paraules de Txalo Toloza, Cuerpos celestes és “un documental de ciència i ficció”. La companyia continua explorant el codi del teatre documental, però en aquesta ocasió construeixen un documental futurista i, per tant, ficcionat. Després de tants anys investigant el colonialisme, AzkonaToloza imaginen quines seran les colònies del futur, en un escenari distòpic en què la falta de recursos materials i la crisi climàtica porten la humanitat a practicar la mineria aeroespacial, a buscar recursos fora del planeta en si. A través d’aquesta història, destaca Toloza, l’espectacle es pregunta “si buscar noves fronteres implica cometre de nou els mateixos errors”.

“Cuerpos celestes és un documental de ciència i ficció”

L’espai continua sent una peça clau per a AzkonaToloza, que tornaran a col·laborar amb Xesca Salvà per a l’escenografia de Cuerpos celestes, així com amb la dissenyadora de llum Ana Rovira. Si a la trilogia Pacífico construïen paisatges damunt l’escenari amb elements diversos, ara, diu Toloza, pretenen generar “l’abstracció d’un paisatge”, de tal manera que el públic pugui decidir exactament què està veient a través dels elements que es despleguen a l’escena. Planetes extraterrestres, aurores boreals i supernoves seran protagonistes d’una escenografia que, un cop més, es construeix “al moment, davant dels ulls de l’espectador, sense trucs ni trampes”.

Cuerpos celestes és la tercera part de la sèrie Falla, després de Canto mineral (2022) i Concierto geológico (2023). Tots tres espectacles, explica Toloza, parlen de “com podem relacionar-nos d’una altra manera amb la terra”, a partir de la idea d’una “igualtat radical” entre tots els éssers vius i inerts del planeta, una visió inspirada en les creences dels pobles originaris. La sèrie Falla neix de la darrera frase de la trilogia Pacífico: “ahora lo que toca es frenar y escuchar”. Toloza sosté que qui cal escoltar ara són els minerals, “els éssers més silenciats i explotats del nostre planeta, sovint ignorats en la nostra escala de valors”.

El nou espectacle d’AzkonaToloza es podrà veure del 10 al 12 de juliol al Teatre del CCCB, com a part de la programació del Grec Festival de Barcelona. Per a Toloza, tornar al Grec és tornar a casa: “és un festival que sempre ha apostat per nosaltres i ens ha cuidat molt, i treballar amb gent que entén la teva feina i que t’acompanya, sempre és un plaer”, declara.

Més informació, imatges i entrades a:

Escrit per

Actor i comunicador cultural. Graduat en Comunicació i Indústries Culturals i Diplomat en Interpretació (Art Dramàtic). Col·laborador a mitjans com Betevé i Ràdio Primavera Sound i membre de la plataforma de crítics Nova Veu (Recomana).

Articles relacionats
Les millors obres de teatre familiar de Barcelona

Les millors obres de teatre familiar de Barcelona

L’escena de teatre infantil i familiar de Barcelona té una llarga tradició: aprofita-la, treu-los de casa i porta’ls a un dels molts espais culturals que programen espectacles per a diferents […]

‘Un sublime error’: retrat d’una amistat

‘Un sublime error’: retrat d’una amistat

Un sublime error és un espectacle sobre l’amistat, la felicitat i el dol. Un projecte artístic que dibuixa somriures i neix de la confiança que atorguen trenta anys de compartir […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!