DANSA AL GREC 2024

Dansa més enllà de l’escenari

Candela Capitán i Yinka Esi Graves són dos artistes que, en el marc del Grec 2024, fan dialogar les seves propostes coreogràfiques amb els espais museístics de la ciutat

Si bé des dels seus orígens els museus són els espais privilegiats on conservar el patrimoni material, fa temps que les seves sales s’omplen de propostes efímeres: música, recitals o dansa, entre altres manifestacions. Permeten així crear un contrast del tot particular, on passen de ser un mer contenidor d’art, el seu primigeni objectiu, a un espai viu i momentani, on es creen coses que duren només aquell instant i que resten en el record de la memòria. El Festival Grec hi ha traslladat sempre diverses propostes, en la seva decidida aposta per ocupar la ciutat d’arts escèniques. Dues obres de dansa faran les delícies dels espectadors, especialment dels amants de la connexió entre llenguatges diversos.

A la Sala Oval, del 7 al 14 de juliol, hi muntaran una performance en tota regla: Moloko Vellocet. Una artista gaditana formada a l’Institut del Teatre, Candela Capitán, amb una instal·lació i DJs en directe, transformarà la sala del Museu Nacional en un club musical que posarà en marxa la seva activitat en diversos horaris i amb la performance The Death at the Club. En ella, set ballarins exploren els límits de la resistència física, mentre aborden alguns dels temes que més preocupen a la generació Z, a la qual pertany la seva creadora: la por, l’alienació, la violència i la mort. Es tracta d’una intervenció ben explícita pel que respecta a les intencions, i del tot interessant des de la perspectiva coreogràfica i del moviment. Estudiosa de les relacions que els cossos creen entre ells, i de quina manera les estan transformant les xarxes socials; en aquesta peça explora l’energia amb la qual són capaços de transitar els ballarins participants a partir d’una acurada selecció de música electrònica.

Per part seva, Yinka Esi Graves, bailaora de flamenc londinenca instal·lada a Sevilla, arribarà el 25 de juliol a la Capella del MACBA amb una relectura del mite de Carmen que Georges Bizet va immortalitzar. Per deconstruir-lo i per dialogar amb el format audiovisual, obra de Wu Tsang, des de les identitats que es reivindiquen. La història de la maltractada gitana redimida aquí per una artista afro-descendent. El so del flamenc més emotiu, esquinçat i compromès; farcit d’improvisacions i amb l’acompanyament a la bateria de Remi Graves. Una investigació on prova de retrobar els llaços més ancestrals entre el flamenc i les danses africanes, amb una execució oberta als sentits i transparent a la hibridació entre llenguatges. Yinka Esi Graves s’està convertint així en un nou model de bailaora, entre l’aprofundiment en les arrels i la contemporaneïtat més exigent.

Dansa més enllà de l’escenari és el suggeriment especial que el Festival Grec fa, vàlid per a tots els públics: els amants del moviment, per la qualitat de les propostes; els assidus als museus, per gaudir d’una experiència singular; per a l’espectador de teatre, per situar la dansa en tots els espais possibles de l’entramat cultural.

Més informació, imatges i entrades a:


Escrit per

Professor i crític de dansa. Autor del bloc especialitzat en crítica de dansa contemporània escena de la memòria. Format en l’àmbit de les Humanitats i les Ciències de l’Educació. Col·laborador habitual de les revistes Susy Q, Temps de les Arts i Teatre Barcelona.

Articles relacionats
La Bella Otero desafia el vers a ‘Prosopopeya’

La Bella Otero desafia el vers a ‘Prosopopeya’

La companyia La Bella Otero, formada per Emma Arquillué i Pablo Macho Otero, presenta el seu nou espectacle: Prosopopeya, una peça multidisciplinària en vers que parla de la identitat i que es podrà veure del […]

24 espectacles per reviure el llegat de Joan Brossa

24 espectacles per reviure el llegat de Joan Brossa

El Centre de les Arts Lliure de la Fundació Joan Brossa ha presentat la programació del segon trimestre de la temporada 2024-2025, una aposta decidida per la transgressió, la hibridació artística […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!