TeatreBarcelona.com, la revista i cartellera digital d’arts escèniques de referència a la ciutat de Barcelona, presenta una nova edició dels Premis TeatreBarcelona. Un certamen, que compleix quatre anys de vida, on el públic reconeix les millors propostes i professionals de l’escena que han passat per la cartellera durant la temporada 2019-2020 (període de l’1 de juliol de 2020 – inclòs el Festival Grec– fins al 30 de juny de 2021 –exclòs el Festival Grec–, a la ciutat de Barcelona).
Més de 50 muntatges diferents opten a guanyar en alguna de les 18 categories presentades. Mare de sucre, la producció del Teatre Nacional de Catalunya i Escenaris Especials, encapçala el rànquing de muntatges amb opcions d’emportar-se el reconeixement. L’espectacle de Clàudia Cedó opta a ser el millor espectacle, la millor autoria original, tenir la millor direcció, i comptar amb la millor interpretació de repartiment i revelació. Segueixen, amb quatre nominacions, dues propostes: De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda de La Calòrica, produïda també pel Teatre Nacional de Catalunya, i Les tres germanes de Julio Manrique del Teatre Lliure. Amb tres nominacions també destaca la producció de La Perla 29: Canto jo i la muntanya balla, a partir de l’obra original d’Irene Solà.
Uns premis inclusius
Com a novetat d’aquest any, TeatreBarcelona ha decidit pendre una decisió arriscada i apostar pel no binarisme. La decisió s’ha pres amb l’únic objectiu de no contribuïr a fomentar les construccions socials de gènere, normalitzar els rols i evitar la discriminació. Aquesta aposta s’ha posat en pràctica, amb bona acceptació, en altres guardons com el Festival de Donosti, La Berlinale, als Emmy o els MTV Awards. La decisió no està exempta de riscos, però des de TeatreBarcelona es pren en total consciència i convició que aquest serà un pas més per fer-ne d’aquesta una societat més igualitària.
De moment, en aquesta edició s’ha eliminat la diferència de gènere en totes les categories referents a artistes, que queden agrupades de la següent manera: autoria original, direcció, interpretació, interpretació de repartiment, interpretació de musical i interpretació revelació.
TeatreBarcelona vetlla en les nominacions per la presència de dones, artistes racialitzades, així com de qualsevol col·lectiu tradicionalment invisibilitzat en les nominacions de premis culturals. Aquesta aposta s’ha posat en pràctica a altres guardons com els del Festival de Donosti, La Berlinale, els Emmy o els MTV Awards.
Els guardons mantenen categories dedicades a gèneres populars com els espectacles còmics i musicals, essencials en la cartellera barcelonina, així com un premi dedicat a la millor reposició, una tendència que s’ha creixentat en les programacions dels teatres de la ciutat degut a la incertesa provocada per la pandèmia de la Covid-19. També, com a novetat, s’ha creat un premi especial per reconèixer aquelles activitats, iniciatives o professionals que es desenvolupen al voltant de l’activitat escènica. Aquest és l’únic reconeixement que designa directament l’equip de redacció i continguts de TeatreBarcelona.com.
Votacions obertes: el públic decideix
Fins al 12 de setembre les persones usuàries del portal d’arts escèniques podran votar als guanyadors a través de la web TeatreBarcelona.com. Els premiats es donaran a conèixer (CANVI DE DATA: data pendent de concretar) entre setembre i octubre en la nou format especial que s’anunciarà en breu i que s’emetrà a través de les xarxes socials del portal d’art escèniques de referència de la ciutat.
L’objectiu dels premis és, per una banda, reconèixer els treballs més aplaudits i valorats per l’audiència d’aquest mitjà de comunicació i, per l’altra, acostar el públic als professionals creant un pont directe entre ells, lluny de grans solemnitats i de l’endogàmia pròpia del sector.
Les candidatures en les diferents categories han estat escollides entre els més de cincuanta recomanadores i recomanadors, i pels diferents periodistes culturals que col·laboren amb la publicació digital i en paper durant l’any. TeatreBarcelona.com, nascuda l’any 2013 per iniciativa d’uns espectadors que trobaven en falta una revista i cartellera –unificada, exhaustiva i recomanada– de la programació d’arts escèniques, ja compta amb una audiència de més 80.000 persones registrades.
Qualsevol persona pot votar de manera senzilla i gratuïta a través de www.teatrebarcelona.com.
Descobreix els nominats i vota fent clic aquí.
A continuació, us deixem el llistat de totes les nominacions en les diferents categories:
MILLOR ESPECTACLE TEATRAL
- Canto jo i la muntanya balla a partir del llibre de Irene Solà, producció de La Perla 29 (Teatre de la Biblioteca de Catalunya).
- De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda de La Calòrica, producció Teatre Nacional de Catalunya (Teatre Nacional de Catalunya / Teatre Poliorama).
- Las canciones de Pablo Messiez, producció El Pavón Teatro Kamikaze (Teatre Lliure).
- Les tres germanes d’Anton Txékhov, producció Teatre Lliure (Teatre Lliure).
- Mare de Sucre de Claudia Cedó, producció Teatre Nacional de Catalunya i Escenaris Especials (Teatre Nacional de Catalunya).
MILLOR ESPECTACLE DE PROXIMITAT
- Angle Mort de Roc Esquius i Sergi Belbel (Sala Versus Glòries). Producció de APUNTA TEATRE SCCL.
- El bon policia de Santiago Rusiñol (El Maldà). Producció de El Maldà i les Decennals de Valls 2021.
- La segona Eva de Marta Aran (Teatre Tantaranana). Producció de El Eje i Teatre Tantarantana.
- La venus de les pells de David Ives (Teatre Akadèmia). Producción de Teatre Akadèmia.
- Pareu de parar-me de la Cia. No es país para negras (Sala Fènix). Producció Sala Fènix, SOS Racisme i No es país para negras.
MILLOR ESPECTACLE MUSICAL
- La vida en pedazos de Sergio Toyos, Dídac Flores Rovira, Xènia Reguant (Teatre Gaudí). Producció Suerte En Mi Vida Producciones.
- Mistela Candela Sarsuela de Sílvia Navarro, Gemma Sangerman i Epidèmia Teatre (El Maldà). Producció Epidèmia Teatre.
- Pegados, el musical de Ferran González i Alícia Serrat (Teatre Goya / Teatre Condal). Producció de El Terrat i Kaktus Music.
- Una llum tímida de Andrea Puig Doria | Àfrica Alonso Bada (Teatre Condal). Producció de Col·lectiu La Cicatriz.
- ¿Quién mató a Sherlock Holmes? El musical de Iván Macías i Félix Amador (Teatre Apolo). Producció de New Urium y beon. Worldwide para BE URIUM.
MILLOR ESPECTACLE DE DANSA
- Catalina de Iniciativa Sexual Femenina (Antic Teatre). Producció Antic Teatre, La Caldera, Festival Sâlmon 2019
- La Oscilante de Pol Jiménez (Sala Hiroshima). Producció L’Estruch, La Caldera, Institut del Teatre
- Malditas plumas de Sol Picó (Teatre Nacional de Catalunya). Producció Teatre Nacional de Catalunya, Dansa. Quinzena metropolitana, Sol Picó Companyia de Dansa
- Réquiem Nocturn de Pere Faura (Mercat de les Flors). Producció Grec 2020 Festival de Barcelona y Plataforma Cultural La Diürna, SL
- Sonoma de La Veronal (Mercat de les Flors). Producció Les Théâtres de la Ville de Luxembourg, Tanz im August/ HAU Hebbel am Ufer, Grec 2020 Festival de Barcelona – Institut de Cultura Ajuntament de Barcelona, Oriente Occidente Dance Festival, Theater Freiburg, Centro de Cultura Contemporánea CondeDuque, Mercat de les Flors, Temporada Alta, Hessisches Staatsballett en el marco de Tanzplattform Rhein-Main, Sadler’s Wells
MILLOR ESPECTACLE D’ESCENA HÍBRIDA
- Andrei Rublev. Panicografia de Sociedad Doctor Alonso (Mercat de les Flors). Producció Societat Doctor Alonso, Temporada alta 2015 i Festival Alt de Vigo. La Societat Doctor Alonso reb ajuda de l’ICEC (Institut Català de les Empreses Culturals) e INAEM.
- Explore el jardín de los Cárpatos de José y sus hermanas (Teatre Lliure). Coproducció GREC 20 Festival de Barcelona, Festival TNT, Temporada Alta 2020, Teatre Lliure i Festival MeetYou Valladolid.
- #JUANA DOLORES# *massa diva per a un moviment assembleari* de Juana Dolores (Antic Teatre). Producció de Antic Teatre.
- Red Room de Sol Picó, Susanna Barranco i Carmen Domingo (Escenari Brossa). Coproducció de Cia. Susanna Barranco, cia. Sol Picó i Temporada Alta 2019
- The Mountain de Agrupación Señor Serrano (Teatre Lliure).Producció de GREC Festival de Barcelona, Teatre Lliure, Centro de cultura contemporánea Condeduque, CSS Teatro Stabile di Innovazione del Friuli – Venezia Giulia, Teatro Stabile del Veneto – Teatro Nazionale, zona K, Monty Kultuurfaktorij, Grand Theatre i Feikes Huis
MILLOR PROPOSTA DE CIRC
- Ahir d’Animal Religion (Teatre Nacional de Catalunya). Producció Teatre Nacional de Catalunya i Animal Religion.
- Cicle Jango Edwards (La Gleva Teatre). Producció La Gleva.
- Envà de Cia. Amer i Àfrica (Mercat de les Flors). Producció De Mar a Mar (POCTEFA)
- Fins i tot la foscor del 25è Circ d’Hivern (Ateneu 9Barris). Producció de Bidó de Nou Barris.
- Hurt me tender de CirKvost (Mercat de les Flors). Producció de La Verrerie d’Alès en Cévennes, PNC Occitanie Transversales de Verdun, PNC Grand Est; Centre culturel Pablo Picasso, Homécourt; Théâtre Firmin Gémier, La Piscine; EPCC du Pont du Gard; Réseau CIEL, Lorraine; CIRCa Auch, PNC Occitanie; Le Cirque Jules Verne, PNC Amiens Métropole; La ville des Salles du Gardon, i La ville de Frontignan
MILLOR ESPECTACLE FAMILIAR
- Bruna, el musical de Mateu Peramiquel i Mar Puig (Teatre Romea). Producció de WeColorMusic y GATU.
- Descontrol MParental de Xiula (Teatre Poliorama). Producció de Xiula.
- El Màgic d’Oz de La Brutal (Teatre Condal). Producció de La Brutal i el Grec 2020 Festival de Barcelona.
- Les croquetes oblidades de Les Bianchis (Sala Beckett). Producció Les Bianchis amb Sala Beckett.
- Projecte Olympus de Cia. Agrupación Señor Serrano (Sala Beckett). Producción Agrupación Señor Serrano amb Sala Beckett i Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya.
MILLOR ESPECTACLE DE MÀGIA
- 22 ilusiones y 3 impossibles de 200 centímetros (Cincomonos Espai d’Art).
- Abracadáver del Mag Marín (Clan destino mental). Producció Mag Marín.
- Magia para normales de Isaac Jurado (Teatreneu). Producció Isaac Jurado.
- Nada es imposible (Broadway Edition) d’ Antonio Díaz – El Mago Pop (Teatre Victòria). Producción Gesteatral del Vallés.
- Una hora molt màgica del Mag Hausson (Escenari Brossa). Producció Escenari Joan Brossa.
MILLOR ESPECTACLE CÒMIC
- Humor negra de Asaari Bibang (Teatreneu).
- Under the Pelucas de la cia. Dejabugo (Antic Teatre).
- On és la festa? de Charlie Pee, Ignasi Taltavull i Adri Romeo (BARTS).
- One man show de Carlos Latre (Teatre Coliseum).
- Quin pollastre de Guillem Estadella (BARTS).
MILLOR ESPECTACLE EN REPOSICIÓ
- 360 grams d’Ada Vilaró (Escenari Joan Brossa). Producció Festival TNT i Festival Escena Poblenou.
- Aquest país no descobert que no deixa tornar de les seves fronteres cap dels seus viatgers d’ Àlex Rigola (Teatre Poliorama). Producció Sala Beckett, Titus Andrònic, SL, Heartbreak Hotel i Temporada Alta 2019.
- Julia d’ August Strindberg i Raimon Molins (Sala Àtrium). Producció Sala Atrium.
- Ocaña, reina de la Ramblas de Marc Rosich (Teatre Condal). Producció de ÒPERA DE BUTXACA I NOVA CREACIÓ.
- P.A.U (Paisatge als ulls) de Carolina Llacher (Teatre Eòlia). Producció de La Fam de la Fera i Eòlia i+D.
MILLOR PROPOSTA OPERÍSTICA
- Divina Cleopatra de Marc Rosich (Teatre Poliorama). Producción ANEXA.
- Lessons in love and violence de George Benjamin (Gran Teatre del Liceu). Producció Gran Teatre del Liceu, Teatro Real Madrid, ROH, Dutch National Opera (Amsterdam), Staatsoper Hamburg, Opéra de Lyon i Lyric Opera of Chicago.
- La Flauta Màgica de Wolfgang Amadeus Mozart (Palau de la Música). Producció Orquestra Simfònica del Vallès i Amics de l’Òpera de Sabadell.
- Barcelona Rossini Opera Festival (Teatre Romea).
- Don Giovanni de Wolfgang Amadeus Mozart (Gran Teatre del Liceu). Producció Oper Frankfurt.
MILLOR DIRECCIÓ
- Claudia Cedó per Mare de sucre (Teatre Nacional de Catalunya). Producció Teatre Nacional de Catalunya i Escenaris Especials
- Julio Manrique per Les tres germanes (Teatre Lliure). Producció Teatre Lliure
- Pablo Messiez per Las canciones (Teatre Lliure).
- Magda Puyo per I només jo vaig escapar-ne (Teatre Lliure).
- Queralt Riera per De dol (Sala Àtrium).
- Israel Solà per De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda (Teatre Nacional de Catalunya / Teatre Poliorama). Producció Teatre Nacional de Catalunya
MILLOR INTERPRETACIÓ
- Pere Arquillué per 53 diumenges (Teatre Romea). Producció Misògines, Elefant, Mola i Teatre Romea amb el suport de l’ICEC.
- Laura Aubert per Canto jo i la muntanya balla (Teatre de La Biblioteca de Catalunya). Producció La Perla 29.
- Joan Carreras per Història d’un senglar (Teatre Lliure). Producció de Temporada Alta 2020 i Grec 2020. Festival de Barcelona.
- Pau Roca per Classe (La Villarroel). Producció Sixto Paz i La Villarroel.
- Clara Segura per Filumena Marturano (Teatre de La Biblioteca de Catalunya). Producció La Perla 29.
- Emma Vilarasau per La cabra o, qui és Sylvia? (La Villarroel). Producció La Villarroel.
MILLOR INTERPRETACIÓ DE REPARTIMENT
- Mónica López per De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda (Teatre Nacional de Catalunya / Teatre Poliorama). Producció Teatre Nacional de Catalunya
- Diego Lorca per Canto jo i la muntanya balla (Teatre de La Biblioteca de Catalunya). Producció La Perla 29.
- Vicenta N’Dongo per Bonus Track (Teatre Lliure). Producció Teatre Lliure
- Jordi Rico per Les tres germanes (Teatre Lliure). Producció Teatre Lliure
- Maria Rodríguez per Mare de sucre (Teatre Nacional de Catalunya). Producció Teatre Nacional de Catalunya i Escenaris Especials
- Lluís Soler per Les tres germanes (Teatre Lliure). Producció Teatre Lliure
MILLOR INTERPRETACIÓ DE MUSICAL
- Júlia Bonjoch per Pegados. El musical (Teatre Goya / Teatre Condal). Producció de El Terrat i Kaktus Music.
- Daniel Diges per ¿Quien mató a Sherlock Holmes? el musical (Teatre Apolo). Producció de New Urium y beon. Worldwide para BE URIUM.
- Julia Jové per Una llum tímida (Teatre Condal). Producció de Col·lectiu La Cicatriz.
- Iñaki Mur per Pegados. El musical (Teatre Goya / Teatre Condal). Producció de El Terrat i Kaktus Music.
- Marta Ribera per La vida en pedazos (Teatre Gaudí). Producció Suerte En Mi Vida Producciones.
- Jordi Vidal per El màgic d’Òz (Teatre Condal). Producció de La Brutal i el Grec 2020 Festival de Barcelona.
MILLOR INTERPRETACIÓ REVELACIÓ
- Andrea Àlvarez per Mare de sucre (Teatre Nacional de Catalunya).Producció Teatre Nacional de Catalunya i Escenaris Especials
- Lluís Arruga per Karaoke Elusia (Sala Beckett). Producció Sala Beckett i Extended Universe.
- Marc Buxaderas per Mare de sucre (Teatre Nacional de Catalunya).Producció Teatre Nacional de Catalunya i Escenaris Especials
- Juana Dolores per #JUANA DOLORES# *massa diva per a un moviment assembleari* (Antic Teatre). Producció de Antic Teatre.
- Tai Fati per Heroïnes o res (Teatre Nacional de Catalunya). Producció Los Montoya, Amici Miei Produccions i Teatre Nacional de Catalunya.
- Marc Joy per Transbord (Teatre Akadèmia). Producció Teatre Principal de Palma, l’Ajuntament de ses Salines i Malvasia Produccions.
MILLOR ADAPTACIÓ
- Claudia Cedó per Canto jo i la muntanya balla (Teatre de La Biblioteca de Catalunya). Producció La Perla 29.
- Natalio Grueso per El coronel no tiene quien le escriba (Teatre Poliorama). Producció José Velasco.
- Jose L. Prieto i Nacho Carretero per Fariña (Teatre Tívoli). Producció Aine, Undodez, Oqueteño Media,
- Xavier Quero per L’empaperat groc (Sala Versus Glòries). Producció G3 Teatre.
- Carlota Subirós per El quadern daurat (Teatre Lliure). Producció Teatre Lliure.
MILLOR AUTORIA ORIGINAL
- Mare de sucre de Clàudia Cedó (Teatre Nacional de Catalunya). Producció Teatre Nacional de Catalunya i Escenaris Especials
- Smiley. Després de l’amor de Guillem Clua (Teatre Aquitània). Producció La Brutal i Cia. Smiley.
- La nostra parcel·la de Lara Díez Quintanilla (Teatre Lliure). Producció Teatre Lliure.
- El bar que se tragó a todos los españoles d’Alfredo Sanzol (Teatre Lliure). Producció Centro Dramático Nacional.
- Encara hi ha algú al bosc d’ Anna Maria Ricard Codina (Teatre Nacional de Catalunya). Producció de Cultura i Conflicte i Teatre de l’Aurora.
- De què parlem mentre no parlem de tota aquesta merda de Joan Yago (Teatre Nacional de Catalunya / Teatre Poliorama). Producció Teatre Nacional de Catalunya
La flauta màgica.
Ada Vilaró, una bèstia escenica amb una obra mestra!
Increïble peça indispensable!
Angle Mort, una molt bona obra on els actors i actrius s’hi deixen la pell, literalment. Interpretació brutal!!!.
Molt bon text, sorprenent diria.
No es pot deixar de veure i cal gaudir-la.
Pau Roca, increible actor!!!