‘El llarg dinar de Nadal’ torna al Maldà

Mercè Rubià

90 dinars de Nadal en 60 minuts, actors que envelleixen a escena i la història de quatre generacions d’una família sense talls, canvis d’escena ni teló. Després de l’èxit d’El llarg dinar de Nadal, el Maldà torna a programar aquest singular joc teatral de Thornton Wilder a partir del 22 de gener.

TEATRE_BARCELONA-el_llarg_dinar_de_nadal-REVISTA_1

Escrita l’any 1931 per Thornton Wilder, guanyador de tres premis Pulitzer, El llarg dinar de Nadal ens transporta a la societat americana del segle XIX i principis del XX a través d’un fabulós joc del pas del temps que permet mostrar, en una hora i sense cap tall, 90 anys de la vida de la família Bayard. Una família benestant, propietària de diverses fàbriques, amb qui viurem els canvis d’hàbits i costums al llarg de gairebé un segle, la repetició de codis de conducta generació a generació, la frustració per les pèrdues, la cerca de la felicitat i, sobretot, el propi pas del temps.

“És com un sol dinar sostingut, no hi ha cap tall en escena, els personatges envelleixen a l’escenari”, explica el director de l’obra, Alberto Díaz, integrant de La Ruta 40, juntament amb Albert Prat i Sergi Torrecilla. “És un repte interpretatiu molt bèstia i especial, a la segona pàgina ja han passat 5 anys!”, segueix. Els set actors, que interpreten diferents papers de fins a quatre generacions, han fet un treball físic “molt subtil”, per no anar cap a la caricatura. Al text original l’autor proposa un exercici de mim, amb un vestuari pràcticament negre i perruques, “però no li hem fet cas, hem optat per treballar els ritmes i una lleugera construcció física que recordi la vellesa. Hem revisat codis que el 1931 van ser molt trencadors, però que ara toca renovar”, afegeix Díaz. A més d’aquest interessant joc de concentració i acceleració del temps hi ha, per exemple, un joc amb les portes: una porta de naixements, i una porta de defuncions.

Un joc teatral singular a cavall entre el drama i la comèdia que no és només la història d’una família, explica Albert Prat, sinó que també és la història d’una casa. “L’obra s’inicia amb el primer dinar de Nadal en una casa nova i s’acaba després de 90 anys, quan decideixen marxar de la casa”. És per això, diuen, que el Círcol Maldà, situat a l’antiga Casa Cortada, el Palau del Baró de Maldà, és un lloc immillorable per a representar-la. Per això, i perquè el Círcol el gestionen Els Pirates, una companyia afí generacionalment i que també està implicada en el moviment de companyies joves de Barcelona, que fan pinya per apropar-se a nous públics.

TEATRE_BARCELONA-el_llarg_dinar_de_nadal-REVISTA_2

TEATRE ARTESÀ I DE PETIT FORMAT

La Ruta 40 és una companyia formada el 2011 que aposta “per un teatre d’històries i actors, artesà i de petit format” i que ha portat a l’escenari obres com Fa una mica de soroll a la Sala Atrium, To Ramona al Teatre Lliure o El cant de la Gorgona a la Seca-Espai Brossa.

Text i fotografies: Mercè Rubià

Escrit per

Periodista. Teatrera. Enamorant-me de la dansa i el circ. Advertència: Si la majoria de recomanacions tenen molts aplaudiments no és per falta de criteri (que potser també), sinó perquè prefereixo parlar de les obres que m’han agradat. Molt lluny de voler fer (o ser) crítica.

Articles relacionats
‘Un sublime error’: retrat d’una amistat

‘Un sublime error’: retrat d’una amistat

Un sublime error és un espectacle sobre l’amistat, la felicitat i el dol. Un projecte artístic que dibuixa somriures i neix de la confiança que atorguen trenta anys de compartir […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!