El Grec 2015 aposta per internacionalitzar els artistes catalans

Mercè Rubià

Encara no s’han fet públics gaires noms d’artistes o companyies que es podran veure al Festival Grec d’enguany, però Ramon Simó sí que n’ha avançat una tendència: més produccions internacionals, més coproducció i més dansa. I serà precisament La Veronal, una de les companyies de dansa catalanes més internacionals qui obrirà el festival l’1 de juliol amb Vorònia, una mescla de dansa contemporània, text i imatge que explora conceptes com la moral humana i la religió. Set intèrprets provinents dels mons de la dansa, el cinema, la fotografia i la literatura es posaran a les ordres de Marcos Morau per portar a escena aquesta dramatúrgia de Pablo Gisbert i El Conde de Torrefiel que parteix de la cova més profunda del món per endinsar-se a una al·legoria del mal i de l’infern.

teatre-grec-barcelona-teatre

APOSTA PER LA CREACIÓ I LA INTERNACIONALITZCIÓ

Que un festival sigui internacional no vol dir que porti espectacles d’arreu del món a cop de talonari, diu Ramon Simó. Un festival és internacional quan és capaç d’aliar-se amb creadors d’arreu per coproduir-ne els seus espectacles i quan és capaç de projectar la creació dels seus artistes fora del seu país. I això és el que, poc a poc, està aconseguint el Grec. Després d’anys de picar pedra, sembla que comença a donar els seus fruits i enguany “hi haurà més coproduccions que mai”. També hi haurà moltes companyies internacionals, entre els quals els aclamats Peeping Tom i Ivo van Hove, a més de Toneelgroep, els holandesos que ja van portar Tragèdies romanes i Fountainhead les últimes edicions.

La segona gran pota del Grec és la creació. I en aquest sentit Simó ha aprofitat l’ocasió per defensar la gran quantitat d’espectacles que es programen durant el Grec. Si a la valoració del Grec passat va assegurar que es fixaria el límit en 65 espectacles, la xifra ha tornat a superar l’anterior i se situa en 89 espectacles. El director del festival, però, s’ha defensat posant damunt la taula la importància de mantenir el ritme d’exhibició i producció per poder mostrar què estan fent els joves creadors en les mateixes condicions que els espectacles d’artistes consolidats. A l’IT Emergents, el projecte en xarxa que, juntament amb el Temporada Alta i FiraTàrrega promou l’escena emergent, aquest any hi podrem veure La Ruta 40 amb un Pinter, La Col·lecció, i Juan Pablo Miranda i Chroma Teatre amb Sapucay.

LA PASSIÓ A TRAVÉS DE SHAKESPEARE

Com cada any, el Grec també programarà un Shakespeare. En aquest cas, Amor & Shakespeare, un viatge per les diferents maneres de viure la passió amorosa a través dels personatges del dramaturg anglès. Noms com Ariadna Gil, Jordi Boixaderas, Rosa Renom, Joel Joan, Laura Aubert, Roger Casamajor i Sílvia Bel en seran els protagonistes. Els Sonets de l’autor anglès també inspiraran un altre espectacle, Ninet’InfernO, que barreja diferents disciplines. Un dels millors actors francesos, Pascal Greggory, un acròbata, Mathurin Bolze, i l’Orquestra Simfònica de Barcelona (OBC) portaran per primer cop a Barcelona un espectacle de Roland Auzet, que fa servir els textos de Shakespeare per recrear la història dels turments amorosos que viu un home gran enamorat d’un home molt més jove que ell.

La francesa Compagnie XY, que ja va ser al Grec de 2012, portarà el seu Il n’est pas encore minuit…, un dels millors espectacles de circ del món -segons Simó- amb fins a 22 acròbates en escena. La companyia presenta un llenguatge físic que, a través de les acrobàcies, és capaç de crear un discurs narratiu i fins i tot polític. Albert Pla, Fermín Muguruza i Raül Fernández ‘Refree’ també portaran la reflexió a escena amb un espectacle “multimerda” (en paraules de Pla) que reflexiona sobre la guerra i la manera com ens l’expliquen. A través de la música, el teatre, les projeccions i els efectes multimèdia, els tres músics volen crear un musical interactiu en 3D provocador i irònic.

En un registre molt diferent, els musicals també tindran el seu protagonisme a la Nit de musicals, que celebrarà la seva segona edició dirigida per Elisenda Roca, Andreu Gallén i Salvador Brotons, de la Banda Municipal de Barcelona. Després de retre homenatge al pianista i compositor Albert Guinovart enguany la nit anirà dedicada als musicals de Broadway. Àngels Gonyalons, Elena Gadel, Daniel Anglès, Mercè Martínez i Mone, entre d’altres, posaran veu a temes mítics de musicals com West Side Story, The Phantom of the Opera o Les Misérables.

CONSOLIDAR EL MINIGREC

Per al públic familiar també es consolida el MiniGrec, que enguany es replega a Montjuïc i incorpora noves sales, com La Vilella o la flamant Hiroshima, que va celebrar la inauguració tot just la setmana passada. S’hi podrà veure teatre d’objectes i titelles com El intrépido viaje de un hombre y un pez o Petjades, i també La butxaca del pantaló és un telèfon, un espectacle amb un científic estrafolari que vol comunicar-se amb els extraterrestres.

L’espectacle de més gran format, però, l’acollirà el Mercat de les Flors, on es podrà veure una de les obres més conegudes del pare de la ciència ficció, el Viatge al centre de la Terra de Jules Verne. Els ballarins interpretaran coreografies clàssiques, break dance i dansa contemporània mentre travessen mons subterranis recreats en imatges digitals.

La Fundació Joan Miró acollirà Electric Babyland, la proposta de Bruc Brothers i Christophe Sinsot per als més menuts -fins als 5 anys- que converteix el món de sons i sensacions en un conte. I el Tantarantana acollirà en Faboo, un ésser particular, ingenu i curiós, amb forma de garrafa buida.

Escrit per

Periodista. Teatrera. Enamorant-me de la dansa i el circ. Advertència: Si la majoria de recomanacions tenen molts aplaudiments no és per falta de criteri (que potser també), sinó perquè prefereixo parlar de les obres que m’han agradat. Molt lluny de voler fer (o ser) crítica.

Articles relacionats
La cera puja a l’escenari

La cera puja a l’escenari

Cera i velles cintes de casset. A partir d’aquests dos elements aparentment senzills, Cera: 500 hores de vol comença a enlairar-se per reconstruir fragments de memòries i vides en transformació […]

‘El misantrop’ en l’època dels influencers

‘El misantrop’ en l’època dels influencers

D’entre tots els personatges de la literatura universal que han transcendit la barrera dels segles, el protagonista d’El Misantrop és el més antipàtic. La culpa d’aquesta imatge, però, no és […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!