El Mercat de les Flors dona la cara. Així és la seva nova temporada!

Jordi Sora Domenjó

Darrere els espectacles i els grans noms hi ha una feina pacient i metòdica. En dansa, acompanyada sempre d’un manteniment físic imprescindible. La conversió del Mercat de les Flors en la casa de l’artista, amb l’aposta que la direcció d’Àngels Margarit està fent perquè esdevingui centre de creació, de residència; dona resposta a la necessitat que té el sector de superar la lògica producció-consum per passar a la idea d’associació i acollida en el temps. Així que el lema de la temporada no podia ser més escaient: “Ara hi posem cara”, explicava durant la presentació de la temporada.

4 creadores catalanes

La selecció que us presentem vol, precisament, remarcar aquest teixit que el principal teatre de dansa del país està configurant amb les creadores i els creadors del país.

Marina Mascarell: de la diàspora a la ciutat

Obrirà temporada amb Orthopedica corporatio. Artista associada del Mercat des de fa tres temporades, vam saber de la seva intensa projecció internacional, mentre que aquí pràcticament era una desconeguda. Un fenomen ben usual en dansa. Mascarell estrena aquesta peça on reflexiona sobre la diversitat i la nostra relació amb els objectes, amb un grup de ballarins de diverses edats i amb tot de plàstics, fils, tubs, i andròmines unides als seus cossos.

Guy Nader i Maria Campos: de Barcelona al món

Made of Space és el nom de la seva última genialitat. No es pot qualificar d’altra manera. Són una artistes vinculats amb el Mercat a través del programa Cèl·lula, que facilita la creació de peces de mitjà i gran format. Fidels al seu llenguatge, a la precisió i l’estudi de la relació entre l’espai, el temps, la dansa i el cos dels intèrprets; han tornat a compondre una simfonia coral plena de matisos, fisicalitat, delicadesa i compromís coreogràfic.

Núria Guiu: de l’estudi a l’acció

Va fer-se coneguda entre nosaltres després de plasmar a l’escenari la seva tesi sobre la comunicació actual a través de les xarxes: Likes. I després amb el fenomen iogui: Spiritual Boyfriends. Inicia residència al Mercat fins al 2023, inclòs, i estrena aquesta temporada una peça nova amb una observació de ben a prop de l’app de moda: TikTok, on més que mai els cossos són observats i a qui ha donat un títol ben explícit: Cyberexorcisme.

Aina Alegre: des de París

I un altre encert i acord per a dues temporades el que han fet amb aquesta coreògrafa. En la base dels seus treballs, la cultura popular i tradicional de la seva Vilafranca d’origen en connexió amb la dansa contemporània. La nuit, nous autres plantejada com una festa desbordada de repetició, fascinació i tenebres; on la intimitat acaba guanyant a la gentada. I Rauxa, ideada com un diàleg amb la música electrònica en directe i la llibertat expressiva ballada.

3 propostes destacables

Més enllà d’aquest extens capítol de les obres on el Mercat dona la cara, amb el seu suport; hi ha un altre àmbit en el qual també demostra les ganes de contribuir a la represa després d’aquestes dues difícils temporades passades en pandèmia. De manera que les obres que arriben a la ciutat des de fora, sense ser moltes, són destacables. Us en volem ressaltar tres:

In C de Sasha Waltz

La creadora alemanya torna amb una recent composició en la qual insisteix en la investigació sobre dansa i música. La peça parteix de l’obra homònima de Terry Riley, estrenada el 1964 i considerada la primera obra de música minimalista. Improvisació i estructura; dinamisme i moviment.

Mercedes máis eu de Janet Novás i Mercedes Peón

La proposta, premi de la crítica de dansa de Catalunya 2020, és una peça de llarg recorregut entre la ballarina i la música gallegues. Una insòlita trobada entre dos mons a priori sense connexió i que multipliquen de bona manera quan es veuen juntes en escena.

Constel·lació de Deborah Hay

Després de dos ajornaments, per fi, podrem veure la Constel·lació, o el cicle, Deborah Hay. Es tracta d’un total de quatre obres que permetran tenir una visió general de la creadora. Figure a sea, ballada per la companyia sueca Cullberg, n’és el plat fort. Amb un intens component minimalista, la companyia prova de traduir la música en coreografia. Es tracta d’una obra que es representa amb un mínim de catorze intèrprets en escena i fins a disset.

Naturalment, en una selecció d’inici de temporada, sempre queden títols que també mereixerien l’atenció. Però tenim tota una temporada per endavant per anar aprofundint en tots ells. Consulta tota la programació del Mercat de les Flors aquí.

Escrit per

Professor i crític de dansa. Autor del bloc especialitzat en crítica de dansa contemporània escena de la memòria. Format en l’àmbit de les Humanitats i les Ciències de l’Educació. Col·laborador habitual de les revistes Susy Q, Temps de les Arts i Teatre Barcelona.

Articles relacionats
Les millors obres de teatre familiar de Barcelona

Les millors obres de teatre familiar de Barcelona

L’escena de teatre infantil i familiar de Barcelona té una llarga tradició: aprofita-la, treu-los de casa i porta’ls a un dels molts espais culturals que programen espectacles per a diferents […]

‘Un sublime error’: retrat d’una amistat

‘Un sublime error’: retrat d’una amistat

Un sublime error és un espectacle sobre l’amistat, la felicitat i el dol. Un projecte artístic que dibuixa somriures i neix de la confiança que atorguen trenta anys de compartir […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!