El Teatre Lliure ja ha presentat la programació del segon semestre de la Temporada 19/20, que completa la proposta artística del nou equip de Juan Carlos Martel Bayod com a director de la institució. Seguint amb el concepte & (suma, inclusió) del primer semestre, el Lliure afronta els mesos de febrer a juny amb una oferta d’espectacles i activitats diversa, rigorosa i de qualitat que permeti “construir un Teatre Públic de referència per aquesta ciutat”, com bé ha explicat el seu director.
Els espectacles programats aquest semestre comparteixen el desig i la necessitat d’escolta interna davant d’un present complicat. En paraules de Martel Bayod, “es tracta de muntatges per aturar-se, reflexionar i créixer; projectes amb un compromís ferm que, des de l’esfera personal, volen transcendir col·lectivament i que ens permeten entendre el present a partir de la relectura del passat”.
Són quinze els espectacles que el Lliure proposa en aquest segon semestre; cinc dels quals són produccions pròpies que s’estrenaran des d’inicis d’any fins a l’estiu. Es tracta dels espectacles El quadern daurat dirigit per Carlota Subirós, La nostra parcel·la de Lara Díaz, Una de Raquel Cors, Les tres germanes dirigit per Julio Manrique i Bonus Track de Carol López.
A més de l’augment de les produccions pròpies, el segon semestre ofereix més novetats. La branca &lliure passa a englobar els projectes, ja no amb finalitat de professionalització, sinó de creadors consolidats que han crescut professionalment amb el Lliure. Després d’haver cedit l’Espai Lliure a La Ruta 40, a partir del febrer, la sala consagra la branca &espai a El primer Lliure i programa creadors experimentals que, per primer cop, s’estrenen a Lliure. Neix també el Projecte empremta, una línia de treball per la qual creadors consolidats n’acompanyaran de joves en la creació d’un espectacle. Finalment, el Lliure posa en marxa amb l’Institut d’Educació de Barcelona (IMEB) el projecte Escena pilot, que fa possible la creació col·lectiva d’un espectacle amb alumnes de diferents centres de Secundària de Barcelona amb l’ajut d’un director/a escènic/a i un pedagog/a teatral.
Es manté, per contra, l’estructuració de la programació en branques per facilitar la tria d’espectacles segons gustos i interessos, i per facilitar l’entesa d’un programa divers. Més enllà de les novetats en les branques &lliure i &espai, la branca &ciutat continua englobant els projectes amb col·laboració directa amb altres institucions culturals, educatives o socials de Barcelona. Les propostes internacionals s’agrupen a &int. i &acciódirecta inclou totes les accions que s’impulsen des del Lliure que, més enllà dels espectacles, fomenten la reflexió entorn de les arts escèniques.
Programació: espectacles
Seguint la línia del primer semestre, el Lliure segueix reivindicant la necessitat de vertebrar tota la programació amb l’eix transversal educació, cultura i societat. En aquest segon semestre destaquen les propostes de creadors ja consolidats dins l’escena nacional i estatal que, a través de grans noms de la literatura, ens aproparan altres visions del món. En aquest context, Carlota Subirós presenta una relectura d’El quadern daurat de Doris Lessing (Premi Nobel el 2007) amb Nora Navas com a protagonista; Julio Manrique dirigeix i reformula el clàssic Les tres germanes d’Anton Txékhov, interpretades per Cristina Genebat, Laia Manzanares i María Rodríguez, i Juan Navarro i Gonzalo Cunill fan tàndem a En lo alto para siempre, un espectacle creat a partir de textos del escriptor novaiorquès David Foster Wallace.
També aquest segon semestre arriba ple de textos nous amb quatre autores presents dins del panorama escènic actual. D’una banda, Carol López torna al Lliure amb Bonus Track. De l’altra, s’estrenen al teatre amb El primer Lliure: María Velasco i Lola Jiménez, que presenten La espuma de los días; Lara Díez, que dirigeix l’espectacle existencial La nostra parcel·la i Raquel Cors, que porta a escena Una, proposta teatral entre el documental i la ficció sobre el plaer sexual, en el marc del primer Projecte empremta, acomboiat per Carlota Subirós.
Pel que fa a les propostes internacionals d’aquesta segona part de la temporada, el Lliure compta amb els muntatges de dos artistes innovadors i reconeguts a Europa que es presenten per primer cop a Catalunya. El suís Massimo Furlan dirigeix Concurs européen de la chanson philosophique [Concurs europeu de la cançó filosòfica], un musical filosòfic en format Eurovisión. La italiana Emma Dante tanca la programació internacional amb l’espectacle que l’ha catapultat entre els grans noms de l’escena europea, un diàleg amb el més enllà titulat Le sorelle Macaluso [Les germanes Macaluso].
Dins de les propostes destinades al públic infantil, l’oferta del Lliure té la voluntat de ser el màxim de diversa possible per donar una visió àmplia del teatre des de les primeres edats. El Lliure del futur programa Marc Rosich i Carles Pedragosa, que presenten el musical La bruixa de la tramuntana; la companyia francesa La balaine – cargo, que porta a escena per als més petits (de 3 a 6 anys) Poulette Crevette [Gallineta Gambeta] i El Conde de Torrefiel, que estrena Los protagonistas, el seu primer espectacle per a públic infantil.
En darrer lloc, el Lliure continua buscant complicitats i col·laboracions amb el teixit cultural i social de la ciutat per completar la seva nodrida programació. Així, acull dos espectacles del festival Dansa: Quinzena Metropolitana: RRR, una proposta conjunta de Frederic Amat, cabosanroque i La Veronal, on se suma Cube.bz, i El nacimiento de la bailarina vieja d’Elena Córdoba. També recupera Sis personatges. Homenatge a Tomàs Giner de Juan Carlos Martel Bayod i Joan Yago, un espectacle inclusiu realitzat amb la col·laboració d’Arrels Fundació.
Podeu consultar tota la programació del Teatre Lliure en els següents enllaços: Teatre Lliure de Montjuïc i Teatre Lliure de Gràcia.