Fa uns anys el dramaturg Guillem Clua va oferir a un teatre públic de la Barcelona estrenar un potent text inspirat en l’atemptat islamista i homòfob que va posar fi a la vida de 50 persones en un local d’ambient gai a Orlando de Miami l’any 2016. La tímida resposta local va que aquest text s’acabés estrenant l’any 2017 al Cervantes Theatre de Londres i la seva gran acollida va propiciar que un any després arribes Madrid amb Carmen Maura i Félix Rodríguez com a protagonistes i direcció de Josep Maria Mestres. L’obra, que també s’ha estrenat a 15 països més del món, va arribar a La Villarroel de Barcelona el febrer del 2022 amb el nom de L’oreneta i amb Emma Vilarasau i Dafnis Balduz com a protagonistes.
Un cant a la diversitat i a l’amor lliure
Empès pels atemptats ocorreguts al Pulse, el tristament recordat bar d’ambient d’Orlando on es va dur a terme una terrible matança alimentada per l’odi cap al col·lectiu LGTBI+, el dramaturg Guillem Clua es va llançar a escriure aquest text. “Mai hagués pensat que arribaria a escriure una obra com L’oreneta fa uns anys”, explica sobre aquesta obra que es va estrenar al Teatre Infanta Isabel de Madrid. “Em vaig adonar que l’art és una arma molt poderosa. El teatre tornava a ser una arma necessària”, apunta Clua.”És molt difícil entendre des de la sensatesa i treure conclusions serenes d’una cosa tan espantosa”.
L’Oreneta ens presenta la història de l’Amelia i el Ramon. Ella professora de cant, ell un jove que vol millorar la seva tècnica. El que a primera vista és simplement una classe, donarà peu a descobrir part del seu passat, marcat per un atemptat terrorista ocorregut un any abans. Un enfrontament entre dues formes d’entendre l’amor i assumir la pèrdua que els portarà a trobar un nexe entre les dues vides.
Per a Guillem Clua L’Oreneta parla “de tots aquests llocs colpejats per l’horror, perquè el buit que deixa la pèrdua és el mateix en tots els idiomes, intenta comprendre les conseqüències de l’odi i explora les estratègies que tots plegats utilitzem perquè no ens destrueixin l’ànima”. “El text és també un al·legat contra el terror i la intolerància”, diu Josep Maria Mestres: “És un crit d’alerta
per reivindicar que tothom pugui estimar a qui vulgui i com vulgui: lliurement, sense prejudicis i sense por”. Segons el director: “Estem davant d’un dels textos més importants dins de la dramatúrgia del nostre principi de segle”, i conclou: “Després de veure-la, te’n vas a casa amb deures per fer, et fa pensar”.
Emma Vilarasau pren el relleu a Carmen Maura
L’estrena de L’Oreneta, a més, ha suposat el retorn als escenaris de Carmen Maura, després de quasi de més de quatre anys sense trepitjar-los. El relleu a Barcelona el pren Emma Vilarasau: “De seguida em vaig interessar pel paper”, explica l’actriu: “Vaig parlar amb el Josep Maria Pou i em va confirmar que a Barcelona no ho faria ella i jo vaig aprofitar per dir-li que m’encantaria fer-ho a mi”.
Entrevista a Emma Vilarasau: “L’abús de poder és cruel, però l’abús sexual em provoca… fàstic”. Llegeix aquí
La temàtica LGTBI del text també va ser essencial per a l’actriu: “Pot semblar que no, però encara hi ha progenitors que no accepten els seus fills per ser gais o lesbianes”. “Hi ha una cosa que reivindica l’obra que se’m va quedar molt i és que si no es declara que aquest atemptat era contra els gais i no un atemptat en general, no es guanyarà mai aquesta batalla”, comenta l’actriu: “Hi ha racisme, hi ha homofòbia… són coses que existeixen, acceptem-ho, parlem-ho i intentem entendre l’enemic, intentem entendre que li passa i perquè no ho accepta”.
El muntatge ha estat reconegut en certamens com els Premis Butaca o als Premis TeatreBarcelona on es va emportar els guardins al Millor espectacle teatral i a la Millor autoria original per Guillem Clua.
Més informació, imatges i entrades a: