‘Enchanté!’, refugi burlesc

Redacció

Després de cinc anys de gira, més de 100 funcions i temporada a València, Saragossa i Sevilla, les Divinas tornen a Barcelona amb un Enchanté! “madurat, però igual de fresc i juganer”. El cabaret, que compta amb la dramatúrgia i direcció de Martí Torras, estarà sis setmanes en cartell a la Sala Muntaner, del 6 d’abril al 15 de maig.

TEATRE_BARCELONA-enchante_divinas-REVISTA_1

Enchanté! és un homenatge als artistes, un cabaret inspirat en els espectacles de burlesc berlinesos de la segona Guerra Mundial. Acompanyades d’un pianista i un clarinetista, Carla Móra, Irene Ruiz i Marta Móra interpreten tres artistes jueves alemanyes que es veuen obligades a marxar a l’exili. Instal·lades en un vell cafè de París, endinsen el públic, a través de diversos flashbacks, al seu viatge des de Berlín a la recerca d’un refugi.

Amb números de claqué, cancan, titelles i clown embolcallats per una estètica i poètica molt acurada, les tres actrius interpreten cançons en francès, alemany, hebreu i anglès popularitzades als anys 40 per Edif Piaf, Josephine Baker o Chalres Trenet i, fins i tot, s’atreveixen amb una imitació de Hitler a l’estil d’El gran dictador de Chaplin o un Llac dels cignes en clau d’humor.

Sense caure en el didactisme històric, les Divinas i Martí Torras han fet un extens treball de documentació per tal que el viatge en el temps sigui el més rigorós possible: des del moviment –”molt diferent de l’actual”–, a les cançons o el mestre de cerimònies, inspirat en el Cabaret de Bob Fosse. “Hem descobert històries –algunes més documentades d’altres– d’artistes com Marlene Dietrich, de qui es diu que es feia fotografies amb el públic abans de l’espectacle per tal que després es poguessin fer un passaport fals o que amagava missatges de la resistència a la roba interior”.

TEATRE_BARCELONA-enchante-REVISTA_2

ENTRETENIMENT CRÍTIC

“En èpoques de guerra també és necessari l’entreteniment. Igual que avui Pallassos Sense Fronteres fan riure petits i grans en diversos països en conflicte, el cabaret berlinès feia oblidar, durant una estona, dels horrors del nazisme”, defensa Torras, que té clara la vigència de l’obra pel que fa a l’exili: “mostrem un viatge de Berlín a París, però ben bé podria ser avui de Síria a Berlín”. Un entreteniment, però, ple de referències històriques i ingredienta de sàtira política que ridiculitzen els dirigents nazis, a més d’una inevitable emotivitat davant la invasió dels nazis a París i el bombardeig de la ciutat. “Els artistes han estat implicats en diferents èpoques en els canvis socials, i ho volem reivindicar”.

12 ANYS DE DIVINAS

Aquesta és la segona col·laboració entre Torras i les Divinas, que ja van aixecar junts Chocolat!, un concert teatralitzat situat als anys 30. Aquest, però, asseguren tant la companyia com el director, és el seu espectacle més rodó i del que estan orgullosos. “Des que les vaig conèixer han crescut com unes bèsties, a nivell teatral. Han actuat amb diferents espectacles a Egipte, Colòmbia, Marroc, Grècia, Mèxic i omplen arreu on van amb Enchanté!, era de justícia que tornés a Barcelona”. Amb quatre espectacles per adults i un familiar, les Divinas s’han especialitzat en els espectacles músico-teatrals de creació basats en la música de la primera meitat del segle XX.

Text: Mercè Rubià / Fotografies: Divinas

Escrit per
Articles relacionats
La cera puja a l’escenari

La cera puja a l’escenari

Cera i velles cintes de casset. A partir d’aquests dos elements aparentment senzills, Cera: 500 hores de vol comença a enlairar-se per reconstruir fragments de memòries i vides en transformació […]

‘El misantrop’ en l’època dels influencers

‘El misantrop’ en l’època dels influencers

D’entre tots els personatges de la literatura universal que han transcendit la barrera dels segles, el protagonista d’El Misantrop és el més antipàtic. La culpa d’aquesta imatge, però, no és […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!