El TNC, el Lliure i el Teatre Akadèmia programen espectacles entorn la figura de Carmen Amaya, una de les artistes més extraordinàries del ball flamenc.
Carmen Amaya va trencar els cànons establerts i va revolucionar la forma femenina en la manera de moure’s, pel seu ritme frenètic i la força interpretativa. El seu art va rebre el reconeixement de la crítica mundial. Tot i que hi ha dubtes sobre la data exacta del seu naixement, els dies 2 i 19 de novembre de 2013 se celebren, respectivament, el centenari del seu naixement i el cinquantenari de la seva mort.
Bailaora de família gitana, nascuda en una barraca del Somorrostro de Barcelona, Carmen Amaya va començar a caminar i a ballar alhora. Afirmava que la força extraordinària de les seves cames li venia de la sorra per on corria com una daina i que el mar li havia ensenyat a ballar. Va ballar fins a la mort a causa d’una malaltia degenerativa dels ronyons, encara que els metges li ho van desaconsellar, perquè segons ella ballar l’ajudava a eliminar les toxines.
Carmen Amaya coneixia tots els secrets del ball. Tot i que la seva especialitat era el flamenc, va estudiar també ball clàssic, dotant-lo d’una passió i un ritme inusitats. Posseïa una força i una intuïció excepcionals. Tota ella era energia, art, fúria, passió i embruix. Duia a les venes el flamenc, elquejío de l’ànima gitana. El ritme frenètic del seu ball, sense perdre la línia melòdica i la disciplina en l’estructura dels passos, estava dotat d’una rauxa i autenticitat que el feien únic, irrepetible ara per ara.
(Informació extreta de la nota de premsa de l’Any Carmen Amaya)
TRES ESPECTACLES PER REVIURE LA SEVA FIGURA
“La Capitana” al Teatre Nacional de Catalunya
En ocasió de l’Any Amaya, el TNC ha reunit noms tan destacats de la dansa com Ramon Oller, de la música com Joan Guinjoan, o del flamenc com Rocío Molina, Jesús Carmona o Mayte Martín, en un espectacle que, més que homenatjar Carmen Amaya, el que pretén és descobrir-ne la petja en la nostra creació contemporània, explorant l’imaginari d’aquesta bailaora de personalitat magnètica que arribaria a situar el flamenc a la primera línia artística internacional. Tota la informació, horaris, preus i compra d’entrades aquí.
JAR. Carmen Amaya In Memoriam.
Aquesta historia té lloc dins el paisatge barraquista del Somorrostro barceloní. Som a les acaballes del mes de novembre de l’any 1963, una setmana després de la mort de Carmen Amaya.
Capvespre de mals auguris… Un bailaor gitano (Manuel), la vida del qual transcorre entre el triomf i l’or, visita el seu barri natal després de molts anys d’absència. Allí, al Somorrostro, hi trobarà la seva amiga d’infantesa (Maria), una gitana que mai no canvià el seu destí i continuà fidel als costums propis de la seva ètnia. Tots dos recorden el passat i els seus jocs d’infants mentre comparteixen una gran pena: l’enterrament de Carmen Amaya al seu mas de Begur. Tota la informació, horaris, preus i compra d’entrades aquí.
Homenatge a Carmen Amaya de Sara Baras.
El Lliure se suma a la commemoració de l’Any Carmen Amaya amb un espectacle conduït per la bailaora Sara Baras. En escena, ens proposa una classe de flamenc amb la seva companyia. Després de la lliçó, podem contemplar com ballava la figura més important de la mitologia del flamenc: Carmen Amaya. Un espectacle homenatge d’un vigor impressionant. Tota la informació, horaris, preus i compra d’entrades aquí.