El thriller ‘Homes Foscos’ arriba a El Maldà per canviar la concepció del gènere musical

Redacció

En el procés d’assajos de Mares i Filles, el musical íntegrament cantat i interpretat per la Nina i la Mariona Castillo; la compositora Clara Peya va tenir una idea: “David, fem una trilogia musical de dos intèrprets!”. David Pintó –dramaturg i director de musicals–, de broma, li va posar títol al que seria el segon musical: Homes Foscos. Va arribar l’estrena de Mares i Filles i aquí va quedar la idea. Al cap d’un mes, ja estaven escrivint aquesta segona obra que ara es fa realitat a El Maldà.

TEATRE_BARCELONA-homes_foscos-REVISTA_1

La Clara i en David tenien clar que després d’un musical que explicava la relació entre dues dones, ara farien un projecte que parlés de la relació entre dos homes, i aquests havien de ser els actors de musicals Marc Vilavella i Rubén Yuste. Una parella perfecta per a aquest thriller musical fosc i turbulent. En aquells dies, els dos estaven treballant a Mar i Cel, sent el quart musical que feien junts. Segons en Rubén, amb en Marc sempre han tingut molta connexió escènica, i poder treballar amb en David i la Clara, a els qui admiren, fa que l’equip i el projecte siguin perfectes.

El musical –a diferència de la primera obra de la trilogia– ens presenta una línia argumental més elaborada: un famós guionista de cinema està en crisi creativa, un moment de la seva vida en el que apareix un misteriós personatge que compartirà la seva solitud. L’obra es contextualitza a l’Amèrica dels anys 40, una època en la que les convencions socials els obliguen a reprimir els seus desitjos, els seus sentiments, fins a tal punt que, en una relació turmentosa i destructiva, els dos treuen el pitjor que tenen dins, en un joc de poders entre l’odi i l’amor.

TEATRE_BARCELONA-homes_foscos-REVISTA_2

Però malgrat el cansament i el desgast actoral que suposa Homes Foscos, per a Rubén Yuste, aquest ha estat un musical que li ha canviat professionalment: “Ha estat un procés increïble, tant en la direcció amb en David Pintó, que treu el millor de tu mateix, i això s’agraeix perquè és molt difícil trobar un bon director de musical. Com per la música de la Clara Peya, una música que com a públic entra molt bé, és molt agradable, però que és molt complicada d’interpretar. Hem hagut de canviar la tècnica que teníem de base, per adaptar-nos a la manera en la que la Clara entén els musicals, amb una tècnica en la que l’espectador pot seguir la història sense adonar-se que els actors estan cantant”. Tot un aprenentatge que en Rubén resumeixen amb una afirmació contundent: “Sóc un actor diferent després d’Homes Foscos, aquest musical m’ha fet créixer molt professionalment, m’ha canviat com a actor”.

Per a l’equip d’aquest thriller musical, el gènere de teatre musical està canviant. La percepció del musical com l’hem tingut sempre, del musical gran i èpic, seguirà existint; però cada vegada sorgiran més musicals del tipus d’Homes Foscos, en el que la música no és una excusa, sinó un vehicle que el cos dels actors utilitza per a expressar el que els està passant, a través dels sentiments del personatge. Així, la fusió entre el personatge i la veu és molt més forta, una cosa que de moment no passa tant als musicals grans i que tenim l’oportunitat de gaudir amb Homes Foscos fins al 8 de maig a El Maldà.

Text: Eirene Ramos

Escrit per
Articles relacionats
La Bella Otero desafia el vers a ‘Prosopopeya’

La Bella Otero desafia el vers a ‘Prosopopeya’

La companyia La Bella Otero, formada per Emma Arquillué i Pablo Macho Otero, presenta el seu nou espectacle: Prosopopeya, una peça multidisciplinària en vers que parla de la identitat i que es podrà veure del […]

24 espectacles per reviure el llegat de Joan Brossa

24 espectacles per reviure el llegat de Joan Brossa

El Centre de les Arts Lliure de la Fundació Joan Brossa ha presentat la programació del segon trimestre de la temporada 2024-2025, una aposta decidida per la transgressió, la hibridació artística […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!