Julio Manrique s’estrenarà com a nou director del Teatre Lliure a partir de la propera temporada amb una programació que aposta pel teatre contemporani i reflexiona sobre temes tan variats com la intel·ligència artificial, l’amor, el llegat, les aparences, la família, el teatre, les addiccions, la inclusió o les migracions, entre altres. La nova temporada inclourà 24 espectacles, 7 dels quals són produccions pròpies, 8 coproduccions i 9 propostes convidades.
La Sala Fabià Puigserver de Montjuïc obrirà la nova temporada a l’octubre amb una versió de La gavina dirigida pel mateix Julio Manrique, que torna a Txékhov per parlar de l’art i de l’amor en totes les seves formes. La seguirà The Employees al finals de novembre, un muntatge multisensorial dirigit pel letó Łukasz Twarkowski a partir de la novel·la de ciència-ficció de l’escriptora danesa Olga Ravn.
Per tancar el 2024 i donar la benvinguda al 2025, tornarà la versió lliure d’El misantrop de Molière que David Selvas estrenarà al Grec 2024, amb Pol López de protagonista. També a l’inici d’any arribarà des de l’Uruguai la versió d’El público de Federico García Lorca que signa Gabriel Calderón i que ha dirigit la creadora gallega Marta Pazos. Al mes de febrer el director Josep Maria Mestres portarà a escena L’herència, de Matthew López, ambientada a Nova York tres dècades després de la irrupció de la sida. Amb Carlos Cuevas i Albert Salazar de protagonistes, l’espectacle es podrà veure en dues parts el mateix dia o en dies diferents.
Clàudia Cedó tornarà a dirigir intèrprets amb i sense diversitat funcional a Fantàstic Ramon. L’espectacle, que s’estrenarà a l’abril, parla de la convivència d’una família amb un fill amb discapacitat. Aquesta producció forma part del nou projecte Ànima Lliure, que té la voluntat de convertir el Lliure en un espai divers obert a tothom impulsant almenys la producció anual d’un espectacle. Tancarà la temporada al maig La brama del cérvol, una nova comèdia existencial i política de La Calòrica ambientada en un hotelet de muntanya. Totes les estrenes de la Sala Fabià Puigserver acabaran amb unes sessions de DJ titulades Opening Nights.
Josep Julien, Emma Arquillué, Jordi Oriol o Ivan Benet a l’Espai Lliure
La programació de l’Espai Lliure, que es recupera la temporada vinent com a espai d’exhibició permanent, arrancarà a l’octubre amb la producció La nit del peix kiwi de Josep Julien. La seguirà al novembre la peça d’autoficció d’Andrea Jiménez Casting Lear, elaborada a partir del clàssic de Shakespeare i que convida cada nit un actor diferent, i al gener Prosopopeya, un espectacle de La Bella Otero (Emma Arquillué i Pablo Macho Otero) que defensa la ficció teatral.
Tancaran la programació de l’Espai Lliure El peix daurat, un monòleg d’Anna Agulló Prieto que comparteix la seva experiència amb el trastorn mental, i Una mena d’Alaska (al maig) de Harold Pinter, un joc entre la realitat i el somni dirigit per Ivan Benet amb la participació del ballarí Andrés Corchero.
Paral·lelament l’Espai Lliure acollirà tres muntatges per a públic familiar que es podran veure en cap de setmana: Un tros de pa (octubre) de la Cia. Les Pinyes; Reiterat rei tarat (desembre) de Jordi Oriol amb direcció de Nao Albet, i Tumbalafusta (gener) de Xavier Bobés, Pau Matas i La Ruta 40.
Les Impuxibles, Pablo Messiez, La Veronal o Juan Diego Botto a Gràcia
Gràcia obrirà temporada a l’octubre amb la versió lliure de Hamlet de Shakespeare de la companyia peruana Teatro La Plaza, que també s’engloba en el projecte Ànima Lliure. Estrenat al Grec 2023 i dirigit per Chela de Ferrari, el muntatge parteix de les experiències d’un repartiment d’intèrprets amb Síndrome de Down.
La seguiran tres propostes de nova creació: Caramel al novembre, un espectacle de les germanes Clara i Ariadna Peya (Les Impuxibles) amb textos de Pablo Messiez sobre el consum de substàncies; Totentanz – Morgen ist die Frage al desembre, una nova proposta de La Veronal creada a partir de la dansa de la mort que dirigirà Marcos Morau, i Olympia al gener, una peça de Carlota Subirós sobre els referents artístics i personals que parteix de la seva estima al Lliure de Gràcia.
També es podrà veure al febrer Gràcia 14.4, el nou muntatge de Sergio Peris-Mencheta i Juan Diego Botto creat amb el testimoni real d’Ahmed Younoussi, una peça que denuncia la realitat de l’emigració a la frontera sud de l’Estat, i Kill Me al març, una proposta de la coreògrafa argentina Marina Otero programada en el marc del festival Dansa Metropolitana i protagonitzat per quatre ballarines amb trastorns mentals.
El dramaturg i director Tiago Rodrigues tornarà a l’abril al Lliure, en aquesta ocasió per presentar una nova versió del seu primer text, Cor dels amants, que protagonitzaran Joan Carreras i Marta Marco. La programació de Gràcia s’acabarà amb la reposició d’un dels èxits de la temporada passada, L’imperatiu categòric de Victoria Szpunberg.
Tota la cartellera del Teatre Lliure de Montjuïc aquí i la del Teatre Lliure de Gràcia aquí.