Aquest any el terror ha envaït les platees catalanes. Com si el Festival de Sitges hagués decidit fer el salt del món del cinema al del teatre, a la cartellera barcelonina han coincidit, en poc temps, tres obres marcades pel misteri i la paüra. El terror és difícil de recrear en escena, però de tant en tant els dramaturgs hi insisteixen perquè és un gènere que, dramàticament, és molt interessant d’explorar. Tot i que el teatre mai gaudirà dels recursos cinematogràfics que habitualment alimenten el nostre pànic quotidià, sí que és capaç d’inquietar-nos a través de personatges misteriosos i trames molt ben travades, plenes de girs inesperats.
Fins a finals de novembre, la Sala Beckett va representar Allà lluny hi ha una caseta, un text de Jordi Casanovas, Premi Nacional de Cultura 2022, on dues llevadores acompanyaven una jove embarassada a una cabana aïllada i on el part es mesclava amb rondalles de por tradicionals. Al Teatre Borràs encara es representa la comèdia Turisme rural de Jordi Galceran, que sota la direcció de Sergi Belbel, barreja l’humor amb el terror a través d’un elenc farcit de rostres televisius i trucs d’il·lusionisme. I aquest Nadal, un tàndem tan prolífic com el que formen Sergi Belbel i Jordi Galceran estrenarà una nova comèdia de por a La Villarroel.
Parlem de La presència, un text escrit a quatre mans per Carmen Marfà i Yago Alonso, artífexs d’altres èxits recents del teatre català com Ovelles (2018) o La pell fina (2022). En aquesta ocasió, Marfà i Alonso ens conviden a una masia durant una nit de tempesta. Dos germans es reuniran a la casa pairal per acompanyar el seu progenitor durant les seves últimes hores de vida. La parella d’un d’ells i una misteriosa metgessa del CAP també faran nit a una casa on, de mica en mica, aniran sortint a la llum confessions, veritats amagades i fantasmes familiars.
Sota la direcció de Pau Carrió, La presència és protagonitzada per un elenc de quatre intèrprets força coneguts: Pau Roca, Nausicaa Bonnín, Marc Rodríguez i l’Anna Sahun, que actualment és l’actriu més jove en posseir l’Anell Xirgu, l’emblema del prestigiós Premi de Teatre Memorial Margarida Xirgu que just aquest 2024 ha celebrat mig segle d’història. Sahun va rebre el guardó pel seu paper a l’obra Justícia de Guillem Clua, estrenada just abans de la pandèmia al Teatre Nacional de Catalunya.
A La presència, l’escepticisme i la fe dels personatges xocaran a mesura que augmenta la tensió entre ells i els fenòmens inexplicables esdevenen cada cop més freqüents. Si el pare dels dos germans és mort, qui ha tocat la campaneta amb què els cridava? Podreu esbrinar-ho a La Villarroel a partir del 19 de desembre i fins a mitjans de gener.
Més informació, imatges i entrades a: