La consolidació de l’Akadèmia

Mercè Rubià

El Teatre Akadèmia inicia la tercera temporada estable amb la reestrena d’Al Galop, protagonitzat per Carme Elias, i No pot l’oblit regnar sobre aquests mots de William Shakespeare.

TEATRE_BARCELONA-Al_galop_0

Mercè Managuerra, directora del teatre, ha presentat una temporada amb quatre produccions pròpies, quatre reposicions i fins a onze espectacles convidats, després de fer un balanç positiu de la temporada passada, en què van tenir una mitjana del 80% d’ocupació i fins a 8.000 espectadors. “Fa tres anys estàvem ben sols. Ara tenim molts còmplices i som on volíem ser”, assegura.

La primera en trepitjar l’escenari és Carme Elias, que torna amb l’èxit de finals de la temporada passada, Al Galop, un monòleg basat en la història de Diana Vreeland, editora de les publicacions Harper’s Bazaar i Vogue, i que retrata un punt d’inflexió de la seva vida, quan retorna a Nova York després de quatre mesos de viatge per Europa. A l’octubre compartirà cartell amb No pot l’oblit regnar sobre aquests mots, un espectacle creat a partir dels sonets de William Shakespeare i dirigit per Boris Rotenstein. No serà l’únic Shakespeare de la temporada. Als voltants de Nadal es podrà veure Com vulgueu (Al vostre gust), dirigit per Dugald Bruce-Lockhart (director adjunt de la reconeguda companyia anglesa Propeller), amb joves actors que prèviament hauran participat al seu taller.

No hi podia faltar un altre clàssic, Txékhov, que arribarà de la mà de Boris Rotenstein. Dirigirà La Gavina, protagonitzada, entre altres, per Sergi Mateu, Albert Triola i Mingo Ràfols, “un dels millors elencs del país”, assegura el director. Pep Ambròs, David Menéndez i Sergi Torrecilla, en canvi, faran ressucitar Bernard-Marie Koltès, Jean-Michel Basquiat i Chet Baker en una trobada insòlita en algun lloc dels llimbs a La revolta dels àngels.

TEATRE_BARCELONA-El_drac_d_or_0

Al novembre arribarà A la vora de l’aigua d’Ève Bonfanti i Yves Hunstad, “una petita joia escrita fa només tres anys que parla del respecte de la creativitat, de l’acte de crear”, diu Malaguerra. És una de les produccions pròpies del teatre, dirigida per Emilià Carilla. Just després, tornarà un altre èxit de la temporada passada, El drac d’or, però en aquest cas no ho farà sol, sinó que ho farà de la mà de Lampedusa Beach. Una interessant proposta de convivència en cartell de dues obres dirigides per Moisès Maicas que plantegen, una des d’Orient i l’altra des del Nord d’Àfrica, la situació de la immigració irregular.

L’accent social continua amb 99%, un text a quatre mans d’Elies Barberà i Ian de Toffoli, produït conjuntament entre les companyies Teatre de l’Enjòlit i la luxemburguesa ILL. L’obra tracta “el concepte de minoria, en el sentit més ampli de la paraula”, emprant l’eslògan del 99% que va popularitzar el moviment Occupy Wall Street i que qüestiona qui és aquest 1% restant que manega tot el poder.

Dani Campos i David Pintó afegeixen el seu granet de sorra a aquesta temporada de musicals amb La Burgesa, una comèdia esbojarrada de l’austríac Arthur Schnitzler protagonitzat per dos personatges de l’alta burgesia vienesa del segle XIX que, avorrits del seu entorn privilegiat, decideixen vestir-se de pobres. Josep Maria Miró, per la seva part, dirigeix La Voix Humaine, una òpera que relata la història de la dona que, desesperada, fa l’última trucada a l’amant que l’ha abandonada.

TEATRE_BARCELONA-Presentacio_akademia-REVISTA_1

Arran a l’èxit de la temporada passada, el teatre segueix apostant per programar activitats i espectacles de tarda. Imma Colomer, acompanyada de l’acordió de Dioni Chico, portarà a l’escenari La Màgia d’en Calders, un recull de 17 contes dramatitzats de l’escriptor Pere Calders. També s’oferiran quatre Vetllades literàries dedicades a Síria, França, Alemanya i Japó. Una activitat gratuïta on es podrà veure actors i actrius com Sílvia Bel recitar textos i versos d’autors de cada país.

Pep Tosar s’endinsarà en un solo a un viatge cap al periple interior d’August Strindberg per explorar l’articulació d’un pacte amb ell mateix i bastir els fonaments del seu futur. Inspirat en Martyre de Yukio Mishima arribarà Martiri, una tragèdia de dos adolescents dividits entre l’odi, el desig, la fascinació i la crueltat. Per primer cop, a més, el teatre dirigit per Managuerra participarà del Festival Grec. Ho farà amb una proposta d’Anton Artaud, El teatre i la pesta, que dirigirà Jordi Coca.

Text: Mercè Rubià

Escrit per

Periodista. Teatrera. Enamorant-me de la dansa i el circ. Advertència: Si la majoria de recomanacions tenen molts aplaudiments no és per falta de criteri (que potser també), sinó perquè prefereixo parlar de les obres que m’han agradat. Molt lluny de voler fer (o ser) crítica.

Articles relacionats
‘Un sublime error’: retrat d’una amistat

‘Un sublime error’: retrat d’una amistat

Un sublime error és un espectacle sobre l’amistat, la felicitat i el dol. Un projecte artístic que dibuixa somriures i neix de la confiança que atorguen trenta anys de compartir […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!