Una dona jubilada, un home de setanta anys i un robot amb forma de jove de 23 anys són els tres personatges d’Alba, una peça teatral sobre la intel·ligència artificial i els seus efectes en les relacions humanes, que trenca barreres formals i busca nous llenguatges escènics al Teatre Nacional de Catalunya.
L’obra explica la història d’una dona que adquireix un sistema d’intel·ligència artificial perquè l’acompanyi en l’últim tram de la seva vida i decideix que sigui una rèplica d’ella mateixa quan tenia 23 anys. “L’obra es fa preguntes sobre la intel·ligència artificial, però sobretot la utilitza per veure com els humans reaccionem davant d’ella i per parlar de relacions personals”, ha explicat Marc Artigau, autor del text.
El nom complet de la peça teatral que dirigeix Raimon Molins és Alba (o el jardí de les delícies) perquè el famós quadre d’El Bosco està molt present en tot moment. La professora jubilada, que interpreta Montse Guallar, està preparant una conferència sobre aquest quadre i recita tres fragments de les seves anotacions “que poden referir-se tant al quadre com a la mateixa obra de teatre”, segons Artigau.
“Una de les idees de l’obra és que la intel·ligència artificial no suprimeix la solitud, sinó que et permet afrontar-la d’una altra manera”, ha afegit l’actor Lluís Marco, que interpreta a l’home de l’obra, al que l’autor no ha donat un nom. Les conviccions de tots dos personatges aniran canviant al llarg de l’obra, en un desenvolupament argumental “que no defensa ni ataca la intel·ligència artificial ni dóna respostes, només planteja preguntes i obre el debat”, ha declarat Artigau.
Preguntes com les que es plantegen el posthumanisme, “una teoria que defensa que l’homo sapiens aviat donarà pas a l’homo tecnològic, que seran homes evolucionats i millorats gràcies als nous coneixements científics”, ha afegit el seu director. Una idea que sobrevola aquesta obra que parla de relacions humanes “de vellesa, d’oblit i de la identitat individual que cadascun de nosaltres vam crear amb els nostres records”, segons la jove actriu Clàudia Riera, que dóna vida al sistema d’intel·ligència artificial amb cos de dona anomenat J.
Mitjançant un sistema de projeccions de vídeo sobre vidres hologràfics, els intèrprets aconsegueixen moure’s dins del quadre d’ El jardí de les delícies i comunicar-se amb els espectadors amb un llenguatge poètic i visual que trenca barreres.
Alba (o el jardí de les delícies) es podrà veure al Teatre Nacional de Catalunya del 29 de novembre al 23 de desembre.