TeatreBarcelona ha donat a conèixer els guanyadors i guanyadores de la VI edició dels Premis TeatreBarcelona. La sisena edició del certamen, que coincideix amb el desè aniversari del projecte líder en comunicació i venda d’entrades d’arts escèniques a Catalunya, reconeix gràcies al vot del públic de Barcelona les millors propostes i professionals que han passat per la cartellera durant la temporada 2022-2023.
Els guanyadors s’han donat en una gala a l’auditori del Centre Artesà Tradicionàrius presentada pel comunicador i humorista Àlex Martínez-Vidal i l’actuació de la companyia de teatre musical Impro Side Story.
El musical ‘L’alegria que passa’, és l’espectacle més premiat
El darrer musical de creació de Dagoll Dagom, L’alegria que passa, ha estat l’espectacle que s’ha endut més reconeixements a la VI edició dels Premis TeatreBarcelona. El públic l’ha proclamat com el Millor Espectacle Musical de la passada temporada, però no ha estat l’únic guardó que han aconseguit: Àngels Gonyalons ha guanyat pel seu paper a l’obra el premi a la Millor Interpretació de Musicals. Basat en l’obra de Santiago Rusiñol, el musical també ha estat reconegut com a Millor Adaptació, un premi que comparteix ex aequo amb La trena per la feina feta per Cristina Genebat i Marta Marco per dotar de llenguatge teatral la novel·la de Laetitia Colombani. Aquesta obra ha guanyat també la Millor Direcció, que recau en la també actriu Clara Segura.
Tots dos espectacles tornaran a la cartellera dels mateixos teatres que els van programar la passada temporada: el Teatre Poliorama i el Teatre Goya, respectivament.
Juan Diego Botto és reconegut com el Millor Intèrpret del Millor Espectacle
L’unipersonal de Juan Diego Botto, Una noche sin luna, ha estat considerat pels espectadors i espectadores el Millor Espectacle. El monòleg, que va exhaurir totes les entrades a la Sala Gran Teatre Nacional de Catalunya, versa sobre els aspectes menys coneguts de la vida i obra de Federico García Lorca, però també parla de la realitat social del país, el paper de la dona, la llibertat d’identitat sexual o la memòria històrica. Aquesta visió poètica i alhora reivindicativa, que protagonitza el mateix actor, l’ha fet valedor també del premi a la Millor Interpretació.
En el terreny interpretatiu també ha triomfat Ester Cort com a Millor Interpretació de Repartiment pel seu paper a Austràlia, que també ha suposat el debut com a dramaturg en solitari d’Israel Solà, membre de la companyia La Calòrica. Aquesta comèdia dramàtica que reflexiona sobre les maternitats i els vincles familiars, ha sumat un altre guardó com a Millor Espectacle de Proximitat. Després d’exhaurir entrades a la Sala Flyhard, on es va estrenar, tornarà a la cartellera del nou espai escènic de l’Espai Texas.
El prolífic dramaturg i director Marc Artigau, per la seva banda, ha aconseguit el premi al Millor Text Original per L’illa deserta, l’exitosa comèdia nostàlgica produïda per La Brutal i protagonitzada per Miki Esparbé i Maria Rodríguez, que tornarà aquesta temporada a La Villarroel.
El triomf d’espectacles compromesos amb la societat i les realitats dissidents
El públic ha reconegut també diferents espectacles compromesos i sensibles amb diferents realitats socials que ens envolten. L’actriu Mariona Esplugues ha guanyat el guardó a la Millor Interpretació Revelació pel seu paper a Boja (estrenat al Teatre Eòlia). L’espectacle parteix de l’experiència viscuda per la mateixa actriu durant 16 anys a consultes psiquiàtriques. També sobre salut mental, bulling, pressions estètiques i identitats dissidents, reflexiona el musical Alan, de Mar Puig i Mateu Peramiquel, guanyador en la categoria de Millor Espectacle Familiar, i Nit de Reis, King’s Night o el que vulgueu inspirat en l’estètica queer i els drag kings, una proposta de Parking Shakespeare amb l’adaptació i direcció de Marta Aran, que ha estat reconeguda com el Millor Espectacle de Carrer.
El Millor Musical de Proximitat ha anat a parar a Tres desitjos de la Cia. La Sinàptica sobre l’alzheimer i la figura dels cuidadors i cuidadores, que es va poder veure a El Maldà. En aquesta mateixa línia també destacada el Millor Espectacle d’Escena Híbrida: Moriu-vos del Col·
L’espectacle inclusiu de dansa-teatre de la cia de Vero Cendoya s’ha fet amb el Millor Espectacle de Dansa per Parlem-ne. Es tracta d’un espectacle, sorgit fruit de la llarga experiència de la coreògrafa en el treball amb persones amb diversitat funcional, que parla sobre relacions i conflictes familiars. L’espectacle va ser programat dins del cicle de dansa de la Sala Versus Glòries.
Tots els premiats dels VI Premis TeatreBarcelona
MILLOR ESPECTACLE TEATRAL
UNA NOCHE SIN LUNA de Juan Diego Botto (Teatre Nacional de Catalunya)
MILLOR ESPECTACLE DE PROXIMITAT
AUSTRÀLIA d’Israel Solà. (Sala Flyhard)
MILLOR ESPECTACLE MUSICAL
L’ALEGRIA QUE PASSA d’Anna Rosa Cisquella, Andreu Gallén, Ariadna Peya i Marc Rosich (Teatre Poliorama)
MILLOR ESPECTACLE MUSICAL DE PROXIMITAT
3 DESITJOS de la Cia. La Sinàptica (El Maldà)
MILLOR ESPECTACLE DE DANSA
Vero Cendoya: PARLEM-NE de cia. Vero Cendoya (Sala Versus Glòries)
MILLOR ESPECTACLE D’ESCENA HÍBRIDA
Cultura i Conflicte: MORIU-VOS (Teatre Nacional de Catalunya)
MILLOR PROPOSTA DE CIRC
EL DIABLO COJUELO de Rhum i Cia (Teatre Condal)
MILLOR ESPECTACLE FAMILIAR
ALAN de Mar Puig i Mateu Peramiquel (Teatre Condal)
MILLOR ESPECTACLE DE MÀGIA
EXPERIENSS de Màgic Andreu (La Casa dels Contes)
MILLOR ESPECTACLE D’HUMOR
L’IL·LUSIONISTA de Peyu (Teatre Borràs / Teatre Coliseum)
MILLOR ESPECTACLE DE CARRER
NIT DE REIS, KING’S NIGHT O EL QUE VULGUEU de William Shakespeare i Marta Aran (Parc de l’Estació del Nord)
MILLOR PROPOSTA OPERÍSTICA
LA GATA PERDUDA. Creació Col·lectiva (Òpera prima) (Gran Teatre del Liceu)
MILLOR DIRECCIÓ
Clara Segura: LA TRENA (Teatre Goya)
MILLOR INTERPRETACIÓ
Juan Diego Botto: UNA NOCHE SIN LUNA (Teatre Nacional de Catalunya)
MILLOR INTERPRETACIÓ DE REPARTIMENT
Ester Cort: AUSTRÀLIA (Sala Flyhard)
MILLOR INTERPRETACIÓ DE MUSICAL
Àngels Gonyalons: L’ALEGRIA QUE PASSA (Teatre Poliorama)
MILLOR INTERPRETACIÓ REVELACIÓ
Mariona Esplugues: BOJA (Teatre Eòlia)
MILLOR ADAPTACIÓ
Cristina Genebat i Marta Marco: LA TRENA de Lætitia Colombani (Teatre Goya)
ex aequo
Anna Rosa Cisquella, Andreu Gallén, Ariadna Peya i Marc Rosich: L’ALEGRIA QUE PASSA basat en el text de Santiago Rusiñol (Teatre Poliorama)
MILLOR AUTORIA ORIGINAL
Marc Artigau: L’ILLA DESERTA (La Villarroel)