DAVID TRUEBA

‘Los guapos’: El barri a escena

Una història de barri i de retrobament que suposa el debut teatral del cineasta David Trueba al teatre, a partir del 13 de desembre a la Sala Beckett

David Trueba ja havia pensat en la possibilitat d’escriure teatre, però van ser els actors Anna Alarcón i Vito Sanz els qui li van donar l’última empenta. Després de la bona entesa a la pel·lícula A este lado del mundo, tots tres van decidir embarcar-se en el debut teatral del creador d’èxits cinematogràfics com Vivir es fácil con los ojos cerrado o Saben aquell. El resultat és Los Guapos, una ficció que manté la “mirada social i humanista” de l’autor i director, en paraules d’Alarcón. L’actriu ens explica els secrets de l’espectacle, que arribarà el desembre a la Sala Beckett.

L’obra comença amb la retrobada de dos personatges criats en un barri perifèric i marginal de Madrid. “Estem parlant de barris on viuen famílies molt humils i on no hi ha oportunitats. En el cas del meu personatge, la meva mare arregla texans per a una fàbrica, jo estic en contacte amb les drogues i el meu germà entra en el món de la sida”, narra Alarcón. “Em sembla molt interessant donar veu a aquests personatges que poques vegades en tenen.” El seu coprotagonista, en canvi, ha escalat socialment fins a convertir-se en un advocat de prestigi. “Com que el que fa l’obra és emmirallar dos personatges tan oposats, però que provenen del mateix lloc, les diferències es fan molt rellevants. Un s’ha quedat allà i l’altre ha marxat”, explica. El text té un punt autobiogràfic: “Qui millor que el David per parlar del barri, perquè ell ve del barri. I jo també he tingut certs orígens de barri, així que d’alguna manera em toca”.

Més enllà de l’escriptura del text teatral, l’altre gran repte de Trueba va ser enfrontar-se a la direcció escènica. Influenciat pel cinema, el seu treball evita “certes intensitats teatrals”, comenta Alarcón. “Podríem posar una càmera al costat i que l’espectador s’ho cregués. Hi ha molta d’aquesta delicadesa i veritat emocional”. Com que ell mateix havia escrit l’obra, Trueba “tenia molt clar en el seu cap com la volia”. Així, la seva direcció respecta el text tot i nodrir-se també de la creació actoral: “Deixa que tu proposis a partir de la teva intuïció i de com respires el personatge. A partir del que tu li dones, ell et guia per fer-lo créixer. Escolta molt els actors que tria”, diu Alarcón. Per suplir les possibles necessitats d’un director debutant, l’equip es va completar amb la directora i dramaturga Aina Tur, que en aquesta ocasió es va ocupar de l’ajudantia de direcció.

Entre Catalunya i Madrid

Un aspecte clau per tirar endavant el projecte va ser la cerca de suport econòmic, un procés que els va portar anys. La fórmula que finalment els va funcionar és la de la coproducció entre la gironina empresa Bitò i el Centro Dramático Nacional. “Hi ha molt poques produccions que circulen i hi ha molt poca comunicació entre Barcelona i Madrid, és una assignatura pendent que tenim. Crec que és supernecessari que ens retroalimentem els uns als altres. Tothom té moltes ganes que això passi, però a vegades pensem més a curt termini, fem aquesta obra aquí i ja està. Però després de tot l’esforç, mola que les obres girin”.

Los Guapos, que es va estrenar la primavera passada al madrileny Teatro María Guerrero, arribarà a Barcelona coincidint amb els assajos del pròxim espectacle d’Alarcón, Expulsió. Es tracta d’un text de Pau Miró que dirigirà Toni Casares a la mateixa Sala Beckett, un espai on ja ha actuat en múltiples ocasions: “És un lloc molt agradable per treballar. I té un bon bar”, riu. Un bon ambient és també un aliat a l’hora de crear xarxa.

Més informació, imatges i entrades a:

Escrit per

Comunicadora cultural i espectadora compulsiva. Coordinadora de diverses activitats a Recomana com el projecte de prescripció jove Novaveu. També col·labora amb l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC) i amb la revista Entreacte.

Articles relacionats
Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!