Baró d’evel torna a buscar la llum en la foscor. Torna a creure i pensar els espectacles com a element transformador d’un món en ruïnes. Però ho aconseguirà? S’imposarà el seu missatge sempre esperançador? Blaï Mateu explica que volen continuar sent optimistes, però que el món “ho posa cada vegada més difícil”. Avança que la nova creació serà complexa en el sentit que hi haurà una mescla de “dues coses que en principi no es poden barrejar entre elles: la terra i el plàstic”.
A escala planetària ja veiem una mica què pot passar si es barregen: un desastre que per a alguns ens aboca a la desaparició. Però, i a petita escala? I en una creació? I al Teatre Grec? Ho veurem aviat durant tres dies de juliol (25, 26 i 27). Blaï Mateu i Camille Decourtye ens proposen en el seu nou i ambiciós projecte diluir dos elements molt simbòlics del moment que viu la humanitat en aquest moment: la puresa de la terra, cada vegada més escassa, i les deixalles, cada vegada més abundants.
En aquest insòlit encreuament segur que hi descobrirem colpidores imatges i noves sensacions i experiències, com totes les que crea la companyia en els seus muntatges. ¿Por qué no? (2000), Petit cirque au marché (2005), Ï (2006) —l’espectacle en solitari de Blaï Mateu sobre els exiliats—, Le sort du dedans (2009) —primer espectacle en carpa i amb animals— i Mazùt, estrenat l’any 2012. Van seguir altres joies escèniques com Bestias (2015), el primer díptic Là, sur la falaise, i el més recent Yal·lah (2023).
En totes les creacions, Baró d’evel ha captivat per la seva intimitat i fragilitat, per la creació d’universos i per unes preguntes que ens despullen. Què busquem exactament?, es preguntaven a Mazùt. O Vols que no fem res?, s’interrogaven a Là, sur la falaise. Ara llencen unes altres preguntes: Qui som? Com podem continuar a partir d’ara? Si a Là, sur la falaise el món s’estava destruint, ara ja ens trobem en l’ensorrament total. I en aquesta espiral, què es pot fer? Com pot avançar el grup? Té sentit continuar fent creacions en aquest context? Què volem fer i què podem fer encara? A aquest Qui som? seguirà un espectacle en solitari titulat Qui soc? i una tercera part que també portarà un títol en català, On som?, i que serà una instal·lació plàstica de fang cuit.
Els espectacles de Baró d’evel són un torrent d’emocions humanes i d’expressivitat. Una companyia que meravella en tot allò que fa i que segur que en aquesta nova creació ens porta a mons interiors desconeguts fins ara. Blaï Mateu respon a les nostres preguntes mentre torneja una peça de ceràmica, un art que l’atrau des que va marxar de Catalunya a finals dels anys 90 i que va treballar especialment durant els anys de la pandèmia de la Covid-19. En la primera part del tríptic, la ceràmica estarà molt present a escena a través dels ceramistes Sébastien de Groot i Benjamin Porcedda.
Aquest és el projecte amb més persones dels realitzats fins ara per Baró d’evel des de la creació de la companyia ara fa gairebé 25 anys. A la gira hi aniran 21 persones, 12 d’elles artistes. Alguns són habituals de la companyia i els hem vist en altres projectes: Noëmi Bouissou, Martí Soler, Julian Sicard o Guillermo Weickert. D’altres són de nova incorporació: Chen-Wei Lee, una ballarina que ha passat pel ballet Gaga, Maria Caroline Vieira, procedent de la prestigiosa companyia Peeping Tom, o Miguel Fiol, d’una companyia, Mal Pelo, molt vinculada amb Baró d’evel des dels inicis. També hi ha Lucia Bocanegra, Yolanda Sey, Dimitri Jourde i, evidentment, Blaï Mateu i Camille Decourtye.
El nou grup és una amalgama de nacionalitats, llengües i llenguatges artístics. De fet, en l’espectacle està previst que es parli català, castellà, francès, portuguès i mandarí. Plegats han conviscut i realitzat cinc residències. Han fet una expedició de Pallassos sense Fronteres al Líban, un viatge a Benin i van anar a recollir raïm en una verema organitzada a La Cave Coopérative, a Lavelanet-de-Comminges, molt prop de la seu de la companyia, a França.
La nova creació pretén que sigui una experiència per a l’espectador i, per això, l’espectacle començarà ja a l’entrada del teatre. Baró d’evel segur que ens tornarà a sorprendre. Com explica Blaï Mateu, la “intenció és trobar els colors, preguntar-nos com continuem i construir un nou món”.
Més informació, imatges i entrades a: