– Redacció TeatreBarcelona
De l’11 al 16 d’octubre, coincidint amb l’inici del curs escolar i amb el de la temporada teatral, RBLS Festival Teatre Jove celebrarà la seva segona edició amb l’objectiu de“tancar l’abisme que existeix entre el teatre i els adolescents”, segons paraules de Carme Tierz, ideòloga i directora artística del Festival.
“Els joves no tenen prescriptors teatrals. A una determinada edat deixen d’anar al teatre amb l’escola o els pares, i no entenen que el teatre pugui representar-los: o l’associen amb teatre familiar o amb un món envellit”, afirmava Tierz, qui produeix el festival amb Rosa Moliné i Gisela Juanet, productora de teatre familiar que s’encarrega de la programació del Petit Romea. “Sempre ens diuen a les conferències que a partir dels 10 anys “perdem” els espectadors teatrals fins a l’edat adulta. Tothom identifica el problema però ningú hi fa res, així que ho hem fet nosaltres”.
Per arribar als joves enguany exploren formats innovadors i s’alien amb companyies joves i toquen temes que interessen als ciutadans més joves de la ciutat. Parlen de l’addicció als mòbils, la sexualitat, la identitat de gènere o el culte al cos i s’acosten a ells pels seus canals, fent xerrades als instituts per engrescar-los a anar al teatre i promocionant les activitats mitjançant Instagram, perquè reconeixen “no pots pretendre que els adolescents vagin al teatre posant publicitat a banderoles i diaris”.
Una programació per dinamitar el teatre institucionalitzat
El festival programarà 5 peces professionals, de les quals destaquen dos èxits de la passada temporada: com A.K.A (Also Known As), guanyador de 3 Premis Teatre Barcelona 2018 – de Daniel J. Meyer i protagonitzat pel televisiu Albert Salazar; i Los bancos regalan sandwicheras y chorizos, de la companyia José y sus Hermanas -mereixedor de dos Premis de la Crítica de les Arts Escèniques 2017-. “Sentim que els espectacles convencionals no conviden els joves a venir al teatre. Ara està apareixent un grup de joves que dinamitem el teatre institucionalitzat, envellit i privilegiat que pots trobar a la majoria de sales de Barcelona”, afirmava contundent una membre de la companyia. També es podrà veure El Agitador Vórtex, una proposta multidisciplinària de Cris Blanco que combina teatre i cinema. “Volíem que vingués al RBLS perquè és una performer que fa uns espectacles inclassificables. Trenca tots els esquemes i és molt divertida”, afirmava Juanet.
D’altra banda, el Cicle OFF RBLS centrarà el focus en una de les etapes més complicades de l’adolescència: l’acceptació i definició del cos i la identitat. Sota el nom Cos i identitat s’han programat tres peces breus i un col·loqui/debat posterior, a fi d’oferir al públic eines per rebel·lar-se contra les imposicions socials que determinen l’aspecte i comportaments dels joves. Es podrà veure Cospress, un espectacle de teatre físic de la companyia Kimani, que s’endinsa en les problemàtiques derivades del culte al cos; Freeze the Nipple, d’Aina Trubat, una comèdia que reflexiona sobre la cosificació de la dona a partir de la denúncia que una hostessa del Torneig Conde de Godó va fer pública l’any passat; i Albert/Berta, de Marc Rosich (a partir de Limbo) i la Cia. TeDebat, sobre el transgènere i l’acceptació de la identitat sexual pròpia.
El festival també inclourà processos de creació a través d’activitats com tallers oberts als adolescents i workshops pràctics que volen forçar al sector cultural a buscar fórmules que desbloquegin la situació de paràlisi que té el teatre envers els joves, com la creació de circuits estables de teatre per a joves. El Centre Cívic Cotxeres Borrell aglutinarà, el dia 13 d’octubre, tots els workshops i tallers RBLS: un taller de coreografies de musicals amb el ballarí i coreògraf Guillem Cirera; un workshop de teatre sensorial amb Eva Pérez i Giovanna Pezzullo, integrants del Teatro de los Sentidos; un taller amb amb un dels coreògrafs catalans més internacionals, Tomeu Vergés, que impartirà el taller Un començament; o una introducció a l’escriptura teatral per a joves amb el dramaturg i director teatral Antonio Morcillo.
El vessant social i transformador
RBLS també consolida el seu vessant social: dedicarà un 20% de l’aforament de tota la programació – a cost zero- a joves en risc d’exclusió social, una iniciativa duta a terme en col·laboració amb el Casal Jove Roquetes i la Fundació Pare Manel. “Sabem quin és el potencial transformador que té la cultura. No volem apropar el teatre des d’una òptica consumidora, sinó des del fes-t-ho tu mateix. Aprenent a fer les coses les valoren més, així que volem que es fabriquin la seva cultura i després passin a inspirar-se veient altres espectacles”, ha apuntat en roda de premsa un treballador de l’organització sense ànim de lucre arrelada als barris de Verdum i Roquetes.