Shakespeare ravaleja

Mercè Rubià

Aquest dijous 23 arrenca el XI Festival Shakespeare, que durant set dies omplirà el Raval d’espectacles, lectures, vermuts i exposicions al voltant del dramaturg anglès.

TEATRE_BARCELONA-Up_all_night_XI_festival_shakespeare

“Shakespeare és una celebració de la vida i el teatre. Shakespeare al Raval és una bomba carregada de futur”, assegura Julio Manrique, protagonista d’un dels plats forts del festival, Timó d’Atenes. Per segon any consecutiu, i després de moltes dificultats, el Festival Shakespeare s’instal·la al Raval, amb seu principal a la Biblioteca de Catalunya. Montse Vellvehí, directora artística, explica que “l’objectiu és que durant aquests set dies passin moltes coses al barri, que el Raval respiri Shakespeare i que Shakespeare visqui a la ciutat”. El festival, a més, vol donar lloc a companyies emergents textos que si no es presenten en un festival difícilment tindran el seu espai”, diu Vellvehí, “a més d’obrir una finestreta del teatre català al món a través de la Xarxa Europea de Festivals Shakespeare”. De fet, durant els dies del festival, set dels països que formen part d’aquesta xarxa hi seràn presents, de manera que les organitzadores esperen que, igual com Diagnòstic Hamblet, que recentment ha fet actuacions a Polònia, algunes de les propostes que s’hi poden veure, puguin viatjar per Europa.

Un dels principals problemes del festival, que ha passat per diferents ubicacions, és econòmic. “Shakespeare no feia monòlegs, precisament”, diu David Selvas, “si no es vigila només els grans equipaments podran fer grans projectes, que vindran donats des de dalt”. El Festival, assegura, “és fruit de la inquietud dels artistes i es fa amb quatre duros, però amb un pressupost de festival de butxaca, no es pot treballar”

TEATRE_BARCELONA-Timo_atenes_XI_festival_shakespeare_0

CONTUNDENT TIMÓ D’ATENES

David Selvas dirigeix Timó d’Atenes, que inaugurarà el Festival Shakespeare i es podrà veure a la Bibilioteca de Catalunya durant el mes de novembre. “Estem flipant molt amb la contundència i la radicalitat amb la que parla del canvi social. És molt punki”, diu el director. Julio Manrique, que interpreta el paper protagonista, assegura que “fa calfred de tant contundent, de com ens arriba a parlar directament del que passa avui, sembla que ho escrigués per nosaltres!”.

El Timó és un ciutadà ric i poderós, però “la vida es comporta amb duresa amb ell, i el fa baixar de la bombolla”, explica Manrique. I és que tot i que durant tota la vida ha estat una persona molt generosa i un gran amic dels seus amics, quan tot li comença a anar malament tothom li gira l’esquena. A partir d’aquest moment, la generositat es convertirà en ràbia i odi.

LES ESCENES DESCARTADES D’OTEL·LO

Sara Espígul, Alba Florejachs i Carmela Poch s’estrenen com a Cia. La Mandona amb Desdèmona, una obra inspirada en els tres personatges femenins d’Otel·lo: Desdèmona, Emilia i Bianca. Després del festival, podrà veure’s de mitjans de novembre a mitjans de desembre a la Sala Muntaner.

Florejachs explica que el motor de l’obra és el desig de llibertat en un món orquestrat per homes. “És un joc teatral per parlar del paper de la dona en aquell moment, i posar-lo en confrontació amb el moment actual”, diu el director, Martí Torras. Cap dels personatges és tal i com Shakespeare els presentava. De fet, asseguren que “són com les escenes eliminades que no apareixen a la pel·lícula que tothom coneix”.

SUPERPRODUCCIÓ PIRATA

“Per una companyia com la nostra, una obra amb 10 actors és una superproducció”, diu Laura Aubert. Els Pirates Teatre presenten Nit de Reis, una comèdia agredolça amb el desig com a motor principal, però amb una mirada especial de la companyia cap a la raó i la bogeria. “Qui és qui està realment boig? Aquell que ha de fer el boig, com el bufó, aquell que es fa el boig o aquell que fa bogeries”, es pregunten.

“L’hem escollit perquè ens és propera. És una obra en què els personatges són joves i podem compartir les seves inquietuds. També té un important component musical, un dels trets distintius de la nostra companyia”, afegeix Aubert. A partir del 10 de desembre faran estada a casa seva, el Círcol Maldà.

AMOR VERITABLE AL PATI DE LA BIBLIOTECA

Els Mc Gregor són molt, molt joves, i també atrevits. Aquesta companyia formada per alumnes dels darrers cursos de l’Institut del Teatre, s’atreveix a donar un gir personal a un dels clàssics més coneguts de Shakespeare, El Somni d’una Nit d’estiu i, a més, fer-lo itinerant pel pati de la Biblioteca.

“És una obra on els personatges joves hi tenen molt a dir”, expliquen. La seva aposta, però, va més enllà dels joves “volem fixar-nos en la trama dels enamorats”, quatre personatges que lluiten aferrissadament per aconseguir una il·lusió anomenada amor, “però que a la pràctica només genera enemistats, odis, malentesos i revela un ésser humà més aviat boig”.

ESPECTACLES AL ROMEA I EL MACBA

El el Teatre Romea i el MACBA se sumen al festival amb dues propostes ben singulars, Prince H Universe i Buts&Clubs. El primer és un projecte d’obra-debat pensat per arribar al públic adolescent. Un actor jove, Àlex Sanz, es converteix en un Hamlet que, a més de preguntar el “sé o no sé”, es dirigeix als joves per plantejar-los situacions i dinamitzar la seva resposta. “És com un partit de tennis, tot i que jo faig un monòleg, llenço pilotes als joves i m’encarrego de recollir-les. És un diàleg entre Hamlet i els nois i noies”, explica Sanz. I el segon, una singular experiència situada entre el pensament musical i el teatral, a partir de Coriolà.

TEATRE_BARCELONA-Shake_spirit_XI_festival_shakespeare_0

UNA CLOENDA ÚNICA

Les Antonietes, amb direció d’Oriol Tarrason, són els encarregats de clausurar el Festival amb un espectacle multidisciplinar creat a partir d’un workshop amb diversos artistes. “La nostra idea és de congregar gent, de fer una celebració, alguna cosa pel públic”, explica Tarrason. “Hem convidat 20 artistes de circ, músics, ballarins, performancers a treballar durant quatre o cinc dies conjuntament per veure com ens influïm els uns als altres al voltant de Shakespeare. No sabem què farem, però ens ho passarem bé”. Hi haurà una única funció, però durant tot el matí tothom qui vulgui podrà acostar-se a la Biblioteca per veure els assajos, que seran oberts.

VERMUTS, LECTURES I MÉS

A més de tots aquests espectacles, el Festival Shakespeare també programa activitats paral·leles. Xavier Albertí, Lluís Soler i Mario Gas faran lectures de textos contemporanis catalans inspirats en l’obra del dramaturg anglès. El CCCB també se suma al festival amb una xerrada de David Selvas i Andreu Jaume a l’Institut d’Humanitats. Pau Carrió, que actualment dirigeix Victòria d’Enric V al Teatre Lliure, i Joan Ollé, que aquesta temporada presentarà El somni d’una nit d’estiu al Teatre Nacional, en parlaran en un vermut a la Biblioteca amb entrada gratuïta. Durant tots els dies, a més, alumnes de La Massana ompliran el pati de la Biblioteca amb una instal·lació relacionada amb Shakespeare.

Escrit per

Periodista. Teatrera. Enamorant-me de la dansa i el circ. Advertència: Si la majoria de recomanacions tenen molts aplaudiments no és per falta de criteri (que potser també), sinó perquè prefereixo parlar de les obres que m’han agradat. Molt lluny de voler fer (o ser) crítica.

Articles relacionats
‘Un sublime error’: retrat d’una amistat

‘Un sublime error’: retrat d’una amistat

Un sublime error és un espectacle sobre l’amistat, la felicitat i el dol. Un projecte artístic que dibuixa somriures i neix de la confiança que atorguen trenta anys de compartir […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!