El festival Temporada Alta continua amb la seva programació ‘A distància’

Rubén Garcia Espelta

Temporada Alta, el Festival Internacional d’Arts Escèniques de Catalunya que se celebra a Girona i Salt a partir de l’octubre, afronta aquest 2020 la seva edició més insòlita.

Malgrat la pandèmia, el festival confirma el seu compromís amb el sector cultural i el públic i, per aquest motiu, ha presentat una nova línia de programació a distància que s’afegeix a l’habitual (podeu veure-la aquí).

El nou projecte representa una oportunitat per explorar nous formats d’espectacles en formats diferents del presencial i suposa no només una alternativa per al públic, en cas que les mesures sanitàries obliguen a restringir l’accés als teatres, sinó una aposta de futur, ja que es preveu que aquesta línia de programació es mantingui en les pròximes edicions.

La programació ‘A distància

Aquesta nova línia de programació, que s’anirà renovant durant el transcurs del festival, inclou una cinquantena de noves propostes. Aquests són els principals eixos:

Nous formats: podcast o telèfon

La crisi sanitària ha conduït als creadors a repensar la idea d’espectacle teatral i a buscar alternatives com aquestes:

Cabosanroque estrenarà un muntatge en format àudio que l’espectador podrà descarregar-se i escoltar dins de qualsevol un supermercat: Audioguia per a supermercats en temps de pandèmia simula l’experiència de passejar-se per un establiment a través de sons quotidians. Guanya entrades per participar d’aquesta experiència clicant aquí.

En canvi a Poeta de guàrdia el telèfon serà el protagonista. L’espectador, després de fer una reserva prèvia, rebrà una trucada d’un actor que li recitarà poemes d’autor com Maria Cabrera, Andreu Gomila, Josep Pedrals i Martí Sales.

Propostes a través de la plataforma Zoom

La plataforma Zoom, tan popularitzada durant el confinament per fer videotrucades, aproparà el públic als artistes a través de propostes com La casi first blind date, on Francesc Cuéllar proposarà una cita a cegues online entre un espectador i un actor o actriu amb la intenció de ser una reflexió sobre la societat de les aparences. Cristina Clemente i Marc Angelet recuperaran Compartir ubicació, una experiència online, en directe i interactiva per a només 80 espectadors per sessió, creada i interpretada per Meritxell Yanes i David Planas. Guanya entrades per participar d’aquesta experiència clicant aquí.

En aquesta línia també es podran veure recitals i monòlegs, interpretats directament pels artistes i per a un públic molt limitat, com: La caiguda de l’H, de Jordi Oriol, Sofregit poètic de Lluís Soler, Leyendo Lorca d’Irene Escolar, Informe per a una Acadèmia d’Ivan Benet, i Psicosi de las 4.48 d’Anna Alarcón. Guanya entrades per participar d’aquesta experiència clicant aquí.

Emissions en directe

Alguns dels espectacles més emblemàtics de la programació presencial es podran seguir en directe des de casa. Serà el cas de l’espectacle inaugural Bouvetøya (la necessitat d’una illa), escrit a quatre mans entre Julio Manrique, Cristina Genebat, Ivan Benet i Sergi Pompermayer, i també de les diferents sessions del X Torneig de Dramatúrgia Catalana. Aquest format en streaming podria ampliar-se en cas que les mesures derivades de la Covid-19 impedissin la representació d’algunes obres en format presencial.

Propostes amb aires cinematogràfics

Pel que fa a les propostes més audiovisuals o cinematogràfiques destaquen peces com En mis manos, dirigida per Taida Martínez i David Selvas, una adaptació lliure en format audiovisual de La veu humana de Jean Cocteau creada per Marilia Samper i protagonitzada per Cristina Plazas.

En la mateixa línia Ramon Madaula apostarà per Jo vaig tenir un Cayenne, un soliloqui cinematogràfic protagonitzat per Jordi Coromina. Agrupación Sr. Serrano, en canvi, proposa una sèrie per a famílies: Prometheus, una proposta que utilitza els LEGOS per apropar als petits i petites els mites grecs.

En aquesta part també s’inclouen curtmetratges, espots o la pel·lícula El Público, de Mariano Pensotti, entre altres.

Noves incorporacions

S’incoporen dos espectacles internacinals Pleasant Island, de Silke Huysmans i Hannes Dereere, una de les parelles artístiques que comencen a despuntar amb força en el panorama europeu; el díptic Antigone in Molenbeek + Tiresias, de Guy Cassiers a partir del qual reescriu aquests dos mites clàssics amb un llenguatge contemporani i contextualitzats en un entorn urbà. Aquests dos espectacles es podran veure subtitulats en català.

També se sumen a la prgramació A distància l’espectacle del col·lectiu Mos Maiorum, Turba, que parteix de l’anàlisi dels mecanismes de mobilització de masses; Explore el jardín de los Cárpatos, de José y sus hermanas, un espectacle de creació sobre el model de turisme de sol i platja i Eva contra Eva, amb dramatúrgia de Pau Miró, direcció de Sílvia Munt i interpretada per Emma Vilarassau i Nausicaa Bonnín, entre altres.

L’espectacle familiar Les aventures del lleó vergonyós, d’El pot petit, del quan es van fer tres funcions presencials, es podrà veure també, ara, dins la programació virtual del festival.

En catàleg: l’oportunitat per recuperar grans espectacles des de casa

Des del sofà de casa es podran recuperar grans obres de teatre nacionals i internacionals que han marcat les darreres dècades del festival i de les arts escèniques. Tots els títols, que s’aniran actualitzant periòdicament, es podran consultar a l’apartat En catàleg.

Entre els espectacles que es podran veure destaquen noms com Guy Cassiers, Romeo Castellucci, Christoph Marthaler, Daniel Veronese, Christane Jatahy, Claudio Tolcachir, Alain Platel, Oskaras Korsunovas, Lluís Pasqual, Mario Gas, Needcompany, Angélica Liddell, Àlex Rigola i Carles Santos, entre molts d’altres. La subscripció tindrà un cost de 3€ i la recaptació es destinaran a l’Associació d’Actors i Directors Professionals de Catalunya (AADPC) i per a projectes que contribueixin a pal·liar els efectes del Covid-19.

Càpsules: peces breus obertes a tothom

Les càpsules breus conformen propostes fresques, variades i gratuïtes que es poden consumir en pocs minuts, a través de dispositius mòbils o de tauletes. S’inclouen propostes com les píndoles #antivirusTA, que el festival va impulsar durant el confinament, o les càpsules Teatre en 3 minuts, que inclou vídeos de lectures dramatitzades de 3 minuts de durada de textos escrits per dramaturgs catalans i argentins.

Més informació i entrades a:

Escrit per

Periodista i gestor cultural. Responsable de continguts editorials de TeatreBarcelona.com Ha treballat a mitjans com Catalunya Ràdio, El Periódico de Catalunya, La Xarxa, Ràdio 4 o Rac1.

Articles relacionats
Les millors obres de teatre familiar de Barcelona

Les millors obres de teatre familiar de Barcelona

L’escena de teatre infantil i familiar de Barcelona té una llarga tradició: aprofita-la, treu-los de casa i porta’ls a un dels molts espais culturals que programen espectacles per a diferents […]

Comentaris
Sigues el primer en deixar el teu comentari
Enllaç copiat!