La companyia LAminimAL estrenarà dins del Grec el seu nou espectacle Passar Revista. La proposta es podrà veure de l’1 al 3 de juliol a la Sala Apolo de Barcelona i forma part de la programació de l’Arnau Itinerant.
La companyia agafa el gènere de la revista i el seu esperit transgressor i trencador, que tant es va popularitzar al Paral·lel durant la primera meitat del segle XX, i l’enfronten a la societat dels nostres dies: “Revisitem el gènere tot preguntant-nos com seria la revista avui i quines implicacions tindria en la societat del segle XXI, una societat incapaç de trencar amb l’ordre establert i que es regeix pel capitalisme i la globalització“, explica el dramaturg de l’obra Jordi Casado i Olivas.
Passar Revista reflexiona sobre com seria avui la revista i com seria aquest punt transgressor tan característic del gènere: “La revista originalment presentava a la dona com un objecte però, en canvia, la seva actitud trencadora i crítica també va ser una punta de llança que va generar molts canvis. La revista té una doble moral molt interessant” explica Daniela de Vecchi, directora de l’espectacle: “Volem recuperar la transgressió. Volem recuperar aquest espai que posa en evidència temes incòmodes o que no es parlen. Per fer-ho reflexionem sobre temes com: Què és la revista del segle XXI? Què en queda d’aquella revista tan estimulant i trencadora de principis del segle passat que només es podia viure al Paral·lel? Quin és el llenguatge o la temàtica de la transgressió d’avui dia?“, i afegeix: “La transgressió té molt a veure en com arribem a ser honestes ambno saltres mateixes quan comuniquem, quan ens exposem i quan sobrepassem els estàndards. Què passa quan les dones volem brillar més? Què passa quan volem ser vedettes? D’això també en parlem a l’espectacle“.
L’espectacle proposa diferents números i actuacions en les que es combinen disciplines com la dansa, el teatre o l’humor: “És una festa on no faltarà ‘pit i cuixa’ i on haurà també entrevistes i, fins i tot, un talent show”, explica Carles Cruces, que interpreta al mestre de cerimònies de l’espectacle. Passar Revista parteix de la figura de Raquel Meller, una de les grans vedettes de l’Arnau: “Va ser una vedette que va tenir molt d’èxit, però que va acabar molt malament i molt oblidava. Era una artista molt transgressora que va posar molts límits en un moment on era molt difícil establir-los, una dona que va viure sola, es va separar i va tenir tres marits… i, per això, totes les nostres vedettes són Raquel“, comenta la De Vecchi.
La companyia ressuscita el mític personatge de la vedette, una figura clau que a través de l’art i la transgressió és capaç de generar canvis i esperança d’albirar un nou sistema: “El projecte va sorgir arran d’un laboratori d’investigació que vam fer sobre la figura de la vedette, l’estrella de la revista“, explica Cruces: “Hem decidit recuperar aquesta figura i centrar-nos en tres de les seves facetes artístiques que interpreten tres actrius de tres generacions diferents: la que canta, la que balla i la que actua“. Les tres vedettes reflexionaran sobre temes com l’art o la transgressió i reconstruiran o desconstruiran diferents versions d’aquesta vedette del segle XXI: “La nostra revista és un gènere que, com l’original, també fa crítica. La revista era un gènere que utilitzava l’actualitat social per fer crítica a través de les vedettes, de les seves cançons, l’humor i l’art“, comenta l’actriu Andrea Marinel·lo, i puntualitza: “Més que un discurs crític, és la nostra actitud la que és crítica amb la societat durant tota la peça, a partir del text els personatges van incorporant els comentaris més punyents“.
Passar Revista presenta un món de somnis impossibles, un món de fum i de llautó brillant que pren la forma d’un teatre enderrocat, abandonat, venut, comprat i reconquerit per la ciutat, un espai des del qual preguntar-se què és avui la revista i de quina manera el seu poder de transgressió ens pot salvar de la barbàrie.
“Tot i que partim de la figura de la vedette de l’Arnau dels anys 20, la gran Raquel Meller, no volem fer un homenatge al món de la revista, sinó per crear una cosa nova, molt personal i passada pel sedàs de la nostra companyia“, explica l’actor Carles Cruces, que interpreta al mestre de cerimònies de l’espectacle: “A l’espectacle proposem diferents números i actuacions que combinen disciplines com la dansa, el teatre o l’humor, en definitiva. És una festa on no faltarà ‘pit i cuixa’ i on haurà també entrevistes i, fins i tot, un talent show”.
La companyia ressuscita el mític personatge de la vedette, una figura clau que a través de l’art i la transgressió és capaç de generar canvis i esperança d’albirar un nou sistema: “El projecte va sorgir arran d’un laboratori d’investigació que vam fer sobre la figura de la vedette, l’estrella de la revista“, explica Cruces: “Hem decidit recuperar aquesta figura i centrar-nos en tres de les seves facetes artístiques que interpreten tres actrius de tres generacions diferents: la que canta, la que balla i la que actua“.
Les tres vedettes reflexionaran sobre temes com l’art o la transgressió i reconstruiran o desconstruiran diferents versions d’aquesta vedette del segle XXI: “La nostra revista és un gènere que, com l’original, també fa crítica. La revista era un gènere que utilitzava l’actualitat social per fer crítica a través de les vedettes, de les seves cançons, l’humor i l’art“, comenta l’actriu Andrea Marinel·lo, i puntualitza: “Més que un discurs crític, és la nostra actitud la que és crítica amb la societat durant tota la peça, a partir del text els personatges van incorporant els comentaris més punyents“.
Passar Revista presenta un món de somnis impossibles, un món de fum i de llautó brillant que pren la forma d’un teatre enderrocat, abandonat, venut, comprat i reconquerit per la ciutat, un espai des del qual preguntar-se què és avui la revista i de quina manera el seu poder de transgressió ens pot salvar de la barbàrie.
Més infomació, imatges i entrades a:
LAminimAL i el Teatre Arnau Itinerant
LAminimAL Teatre és un col·lectiu escènic nascut el 2010 a la Sala Beckett que ha produït fins ara espectacles com El suïcidi de l’elefant hipotecat (2012) i La supervivència de les lluernes (2014), totes dues de Daniela De Vecchi, o Els Reis de Shakespeare escriuen el discurs de Phillipe the Sixth, d’Albert Pijuan, estrenat al Festival de Teatre Indie de Barcelona 2019, entre molts d’altres. Ara produeixen un espectacle que forma part de la programació del Teatre Arnau Itinerant 2021.
El Teatre Arnau Itinerant és un teatre nòmada, gestionat de manera comunitària, que busca generar una cultura escènica popular i de base. Amb tres anys d’existència, el teatre ha impulsat un seguit de projectes interdisciplinaris entre els quals hi ha espectacles, teatre al carrer, jornades de reflexió o intervencions artístiques. Totes aquestes activitats tenen un eix en comú: la reivindicació de la cultura a través de la memòria, la comunitat i les arts escèniques.